Doorgaan naar artikel

Belgische consument koopt meer lokaal

Belgische consumenten kopen meer lokale producten sinds de coronapandemie.

Nieuws
Food
Foto: Canva

Foto: Canva

Belgische consumenten kopen meer lokale producten sinds de coronapandemie, zo concludeert het Belgische voedselagentschap FAVV na een enquête.

Eén op de vier consumenten gaf hierin aan sinds de coronacrisis meer lokale en/of seizoensgebonden producten te eten. Een vijfde van de consumenten winkelt meer in buurtwinkels zoals kruideniers, bakkers en slagerijen. 14,2% van de Belgische consumten geeft aan daarentegen minder levensmiddelen te kopen in super- of hypermarkten. Ook zegt bijna 20% sinds de coronapandemie meer aandacht te besteden aan herkomst en samenstelling van producten.

Nederlandse huishoudens

Andere onderzoeken bevestigen een soortgelijk beeld. Ook in Nederland is te zien dat onder andere boerderijwinkels aan populariteit wonnen tijdens de coronacrisis. Marktonderzoeker GfK concludeerde eerder dat in 2020 het aantal Nederlandse huishoudens dat producten wel eens rechtstreeks van producenten koopt, was verdubbeld ten opzichte van voor de coronapandemie. 20% van de huishoudens kocht in 2020 wel eens producten rechtstreeks bij de producent, tegenover 10% voor de coronapandemie. Ook de afzet van voedselboxen nam een vlucht.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin