Foto: Peter Roek
De Belgische zuivelindustrie heeft vorig jaar 10% meer omzet geboekt, ondanks corona. Dit meldt de Belgische Confederatie voor de Zuivelindustrie (BCZ).
De stijging is deels te verklaren doordat melkveehouders meer melk aanleverden. Daarnaast steeg het thuisverbruik van zuivelproducten in 2020 door de corona-pandemie.
Wisselende cijfers
Per product en productgroep waren er wel wisselende cijfers te zien, Zo steeg de yoghurtconsumptie met 7% en die van room met 19%. De zuivelindustrie produceerde met name meer consumentenproducten in kleinverpakking en minder ingrediënten en producten voor de voedingsindustrie. Dit vertaalt zich in extra omzet en brengt de Belgische zuivel met een omzet van € 5,5 miljard terug op het niveau van 2018.
Het was echter niet overal feest en succes. Een aantal zuivelbedrijven die sterk op de horeca en foodservice gefocust is, heeft een moeilijk jaar achter de rug, zo meldde BCZ-directeur Renaat Debergh. De zuivelindustrie hoopt dat de toegenomen waardering van de consument voor authentieke, lokale en natuurlijke producten zoals zuivel, ook na het verdwijnen van Covid-19 stand zal houden.