Doorgaan naar artikel

Keuring op Floriade: ‘Beoordelingen tonen consument dat kwaliteit een prijs heeft’

Een serie van tien productbeoordelingen van groenten en fruit biedt telers de kans op de Floriade hun beste producten te laten keuren door zowel een vakjury als door bezoekers

De Innovatiedome vindt Piet Steenbergen een inspirerende plek op de Floriade. - Foto's Joke Kranenberg premium

De Innovatiedome vindt Piet Steenbergen een inspirerende plek op de Floriade. - Foto's Joke Kranenberg

Een serie van tien productbeoordelingen van groenten en fruit biedt telers de kans op de Floriade hun beste producten te laten keuren door zowel een vakjury als door bezoekers. Productcompetities voor bloemen en planten zijn op de Floriade een traditie, voor de eetbare sector is het vrij nieuw. Piet Steenbergen heeft de beoordelingen voor groenten en fruit georganiseerd.

Op verschillende plekken in The Green House, het kassencomplex van de Floriade, hangen unieke affiches van historische Nederlandse bloemen-en plantententoonstellingen. Van oudsher brengen tuinders hun producten voor beoordelingen in op vakbeurzen en veilingen. Een hoge score van een vakjury verleent immers prestige. Dat is op de Floriade, hét uithangbord van de Nederlandse tuinbouwsector, zeker ook het geval. “De kwaliteit van de inzendingen voor onze productbeoodelingen is hoog. Dat merk ik ook aan de reacties van het publiek”, zegt Piet Steenbergen, die op de Floriade de beoordelingen van groenten en fruit organiseert.

Tekst gaat door onder foto

Piet Steenbergen heeft op de Floriade de beoordelingen van groenten en fruit georganiseerd. “De kwaliteit van de inzendingen voor onze productbeoodelingen is hoog. Dat merk ik ook aan de reacties van het publiek.”
Piet Steenbergen heeft op de Floriade de beoordelingen van groenten en fruit georganiseerd. “De kwaliteit van de inzendingen voor onze productbeoodelingen is hoog. Dat merk ik ook aan de reacties van het publiek.”

“Het ziet er allemaal zo mooi uit en het smaakt geweldig. Waarom kunnen we dit niet kopen in de supermarkt?, vragen bezoekers me dan. Ik vertel dat daar dus een prijskaartje aanhangt. Kwaliteit heeft een prijs.”

Consumenten betrekken

Bezoekers van de Floriade kunnen via een app meedoen aan een serie van tienproductbeoordelingen van groenten en fruit. Na het scannen van een QR-code krijgen ze een scorelijst voor de ingezonden producten waarop ze hun waardering kunnen invullen. Hun oordeel weegt naast dat van de vakjury mee voor de totaalscore. “Een mooie en moderne manier om consumenten te betrekken bij de kwaliteit van wat Nederlandse tuinders te bieden hebben”, stelt Steenbergen.

Productbeoordelingen zijn een mooie en moderne manier om consumenten te betrekken bij de kwaliteit van wat Nederlandse tuinders te bieden hebben.

Productcompetite voor groenten en fruit

Als iemand weet wat kwaliteit is, dan is hij dat wel. Steenbergen (73) was tientallen jaren onderzoeker van productkwaliteit in de AGF-sector. Hij is sinds een paar jaar met pensioen, maar stilzitten is hij niet zo van. “Bij de vorige Floriade was ik ook betrokken bij productbeoordelingen. Toen ik in december hoorde dat de Floriade zou doorgaan, heb ik contact opgenomen. Het bleek dat de productcompetitie voor planten bloemen al was geregeld, die voor groeten en fruit niet. Dat was een mooie klus voor mij, want ik heb een uitgebreid netwerk in de AGF-sector.”

Steenbergen ging als een haas aan de slag en zo kon op 13 mei de eerste beoordelingsronde – voor sla – beginnen. Ook paprika, tomaat, bloemkool, aardbei, ananas, meloen, kool en paddenstoelen staan op de lijst. En tenslotte – op 6 oktober – worden appels en peren vergeleken. De animo om producten in te zenden is behoorlijk goed. “De ene productgroep is groter of kleiner dan de andere, maar telers en veredelaars doen graag mee”, stelt Steenbergen vast.

Omslag naar kwaliteit

Steenbergen vertelt dat bij telers midden jaren negentig een omslag begon van kwantiteit naar kwaliteit. “Dat werd aangejaagd door de ‘Wasserbomben’-kwestie in Duitsland. Duitse consumenten ging Nederlandse kastomaten boycotten, omdat er geen smaak aan zat en er vooral vocht inzat: waterbommen dus. Sindsdien is de kwaliteit en variëteit van tomaten en ook andere kasproducten enorm verbeterd. Neem honingtomaatjes: bomvol smaak, met de uitstraling van een bonbon. De bovenlaag van de consumenten heeft de meerprijs ervoor over. De uitdaging van de telers is om goede kwaliteit voor steeds scherpere prijs te leveren. Dan gaat het doordruppelen naar andere lagen van de consumenten.”

Kwaliteit van de groenten en het fruit is wat expert Steenbergen betreft dé link met het thema van deze Floriade: Growing Green Cities. “De teelt letterlijk naar de stad brengen, is commercieel en wat betreft de ruimte vaak moeilijk haalbaar. Dan heb je het over wat demoprojecten. Je ziet wel steeds meer korte ketens ontstaan: consumenten die rechtstreeks van telers rond de stad afnemen. Dan wordt de binding al veel sterker. Het betreft ook hier vooral een bovenlaag met oog voor kwaliteit.”

Stadslandbouw

Stadslandbouw is in Nederland nog erg beperkt, maar het is volgens Steenbergen ook maar weer net vanuit welk oogpunt je dat bekijkt. “In mijn werk kwamen bijvoorbeeld veel Aziatische bezoekers naar onze glastuinbouw kijken. Voor hen is die glastuinbouw in het Westland al stadslandbouw, want die ligt immers in een sterk stedelijk omgeving.”

Op 20 juli is de uitslag van de eerste zes beoordelingen bekendgemaakt. De laatste beoordeling is op 6 oktober. Kijk voor meer info op www.floriade.com

Snel delen

Eric Boekel

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin