Doorgaan naar artikel

Beperkte kennis van, wel interesse in peulvruchten bij Vlamingen

Vlamingen eten peulvruchten vooral om het voedingspatroon af te wisselen en niet zozeer als vleesvervanger.

Nieuws
Food
Foto: Canva

Foto: Canva

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing deed onderzoek naar hoe Vlamingen tegenover peulvruchten staan. Peulvruchten zijn bekend, maar worden niet frequent gegeten. Een derde van de consumenten zou ze vaker willen eten.

Vlamingen eten peulvruchten vooral om het voedingspatroon af te wisselen en niet zozeer als vleesvervanger. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Vlam (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing). Ook opvallend: een derde van de Vlamingen wil in de toekomst vaker peulvruchten consumeren, maar kan daarbij wat inspiratie en receptideeën gebruiken.

Een nationale Eiwitstrategie

Net als Nederland heeft de Vlaamse overheid een nationale Eiwitstrategie gelanceerd om onder andere de consumptie van plantaardige eiwitten te stimuleren. Vlam bracht in kaart hoe de Vlamingen nu tegenover peulvruchten staan en hoe vaak zij peulvruchten eten.

De term ‘peulvruchten’ is bekend bij de Vlaming. Ze worden omschreven als groenten die in een peul/schil zitten, die klein en rond/ovaal van vorm zijn en die gedroogd, in blik of in een pot kunnen worden gekocht. Spontaan denkt men hierbij vooral aan erwtjes, witte bonen, linzen, boontjes en kikkererwten, maar geholpen doen ook spliterwten, sojabonen en bruine en zwarte bonen een belletje rinkelen. Peulvruchten zoals lupinebonen, limabonen, edamame, kievitsbonen (borlotti) en cannellini zijn minder bekend.

Eiwitrijke peulvruchten

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten geen onderscheid maken tussen eiwitrijke peulvruchten (bv. linzen, kikkererwten, witte bonen) en peulvruchten die minder eiwitten bevatten en daardoor niet geschikt zijn als vleesvervanger (bv. snijbonen, sperziebonen, boterboontjes en doperwtjes). “Deze nuancering en de gebruikte terminologie zijn belangrijke aandachtspunten in de communicatie”, zegt Vlam-woordvoerder Liliane Driesen.

De meeste Vlamingen hebben al eens eiwitrijke peulvruchten gegeten, maar slechts een kleine minderheid eet ze heel frequent. Bovendien kiest men vaak voor dezelfde peulvruchten (witte bonen, kikkererwten en linzen). Het zijn eerder mensen jonger dan 55 jaar en hoger opgeleiden die frequenter eiwitrijke peulvruchten eten.

Als peulvruchten op het bord belanden, dan is dit meestal geen bewuste keuze, maar gewoon omdat ze bij de gekozen maaltijd horen. Voor velen zijn peulvruchten ook een goede noodoplossing voor wanneer men niets vers in huis heeft. Ze worden, ook omwille van het gemak, vaak in blik of pot gekocht.

Goedkope en gezonde producten

Het valt op dat peulvruchten vaak in combinatie met vlees of vis gegeten worden en dus minder als vervanger. 56% bevestigt dat ze peulvruchten momenteel meestal eten zoals andere groenten en dus niet als een vleesvervanger.

Eiwitrijke peulvruchten worden gezien als makkelijke, goedkope en gezonde producten. De kennis over de gezondheidsvoordelen blijft echter beperkt, net als de kennis over duurzaamheidsaspecten zoals hun ecologische voetafdruk en de kennis over de productie, zoals de teeltmethode of de herkomst.

Inspiratie en receptideeën

33% van de Vlamingen zegt van plan te zijn om in de toekomst (nog) vaker peulvruchten te eten. Ze zoeken hiervoor in de eerste plaats inspiratie en receptideeën. Vooral recepten die iets vertrouwds hebben en die makkelijk en snel te bereiden zijn, genieten de voorkeur. Verder zijn consumenten ook geïnteresseerd in kortingsacties, producten om te proberen en informatie over de producten en helpt het als de producten wat meer in kijker gezet worden in de winkel of via reclame.

“Om een meerderheid van de Vlamingen te overtuigen, is het belangrijk om in de inspiratie, informatie en communicatie te focussen op een positief verhaal vanuit de eigen sterktes van peulvruchten en niet louter vanuit een vegetarisch oogpunt te werken”, merkt Driesen op. Een aantrekkelijke foto van het recept is ten slotte heel belangrijk om consumenten goesting te geven en hen over de streep te trekken om het gerecht klaar te maken.

Auteur: Isabelle Braet

Snel delen

Image
Vilt

Vlaams infocentrum land- en tuinbouw

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin