Doorgaan naar artikel

Betere spelregels nodig voor keurmerken

Geüpdatet op:
Politiek & Beleid
Commentaar
Varkensvlees met 1 ster Beter Leven in de supermarkt. - Foto: ANP

Varkensvlees met 1 ster Beter Leven in de supermarkt. - Foto: ANP

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil duidelijker keurmerken. Een terecht punt.

Moet een consument duurzaamheid een rol laten spelen bij de keuze voor een product? De meningen hierover zijn sterk verdeeld. Sommigen vinden dat duurzaamheid alleen te bereiken is met overheidsbeleid. Consumenten opzadelen met schuldgevoelens over wat ze kopen, zou nergens toe dienen. In discussies over ‘vliegschaamte’ komt dit sterk naar voren.

Anderen vinden juist dat de macht bij de consument ligt. Als iedereen bewust kiest voor producten zonder ongewenste bijeffecten, wordt de wereld daar beter van zonder dat de overheid mensen en bedrijven hoeft bij te sturen.

Concurrentiefactor

Uit onderzoek blijkt dat voor 39% van de consumenten duurzaamheid inderdaad een belangrijke rol speelt bij keuzes. Maar liefst 60% wil er informatie over. Daarmee is duurzaamheid een concurrentiefactor, naast bijvoorbeeld prijs en kwaliteit. Voor producenten kan het dus lonend zijn om zich te onderscheiden met duurzaamheid.

Voor producenten kan het lonend zijn om zich te onderscheiden met duurzaamheid

En nu komt dan het probleem aan de orde waar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) werk van wil maken: te vaak gaat het bij duurzaamheidslabels meer om het mooie verhaal dan om de inhoud. Niet alleen is er een voor de consument onoverzichtelijk oerwoud aan logo‘s, ook dekt de vlag lang niet altijd de lading. Dit geldt voor allerlei branches, inclusief de foodsector. Maar tien van de ruim 90 keurmerken en bedrijfslogo’s op het gebied van voedsel steken ook echt boven de rest uit met eisen, controle en informatie, blijkt uit onderzoek.

Rol overheid

Duurzaamheid puur en alleen via de markt werkt zo niet. Laat de overheid maar een wat grotere rol spelen in het formuleren van de spelregels voor keurmerken.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin