Beurskoers HZPC zakt onder € 100

25-11 | |
Het handelssysteem dat HZPC ruim 20 jaar gebruikte voor de handel in certificaten op aandelen HZPC is verouderd. Het stelt daarom een nieuwe handelswijze voor. - Foto: Ruud Ploeg
Het handelssysteem dat HZPC ruim 20 jaar gebruikte voor de handel in certificaten op aandelen HZPC is verouderd. Het stelt daarom een nieuwe handelswijze voor. - Foto: Ruud Ploeg

De beurskoers van het certificaat op een aandeel in pootgoedbedrijf HZPC is gezakt tot onder de € 100.

In vergelijking met de vorige beursdag in mei van dit jaar daalde de koers met de maximale 10% naar € 95,75.

In 2014 steeg de waarde boven de € 100. De piek werd begin 2018 bereikt op € 200. Daarmee kwam een einde aan een gestage stijging sinds de introductie van het certificaat op een prijsniveau van € 24 in 2000. Twee keer per jaar houdt HZPC een handelsdag voor de aan- en verkoop van certificaten. De koerswaarde van een certificaat kan per beursdag maximaal 10% stijgen of dalen.

Het succes van de waardestijging van het certificaat vormde direct ook een belemmering. De certificaten werden nauwelijks aangeboden en dat leidde er uiteindelijk toe dat nog maar 50% van de certificaten in handen zijn van actieve telers.

Connecting Growers

Connecting Growers werd in 2020 gelanceerd om de overdracht van certificaten van niet-actieve telers naar actieve telers te stimuleren. Het handelsbedrijf trekt tien jaar lang zo’n € 1,5 miljoen per jaar uit om certificaten op te kopen om deze te verdelen onder de circa 800 actieve telers in de Europese Unie.

In het eerste jaar profiteerde zo’n 70% van de actieve telers van de uitgifte van certificaten via het programma Connecting Growers. Van de circa 500 actieve telers in Nederland deelde 85 tot 90% al mee in de uitgifte van deze certificaten.

Inschrijven vanuit het buitenland lastiger

In Frankrijk was de deelname nog vrij laag. Dat komt mede omdat inschrijving vanuit het buitenland toch wat lastiger is. Zo moet onder meer een rekening worden geopend bij een Nederlandse bank. “Nu telers zien dat de uitgifte effect heeft, zijn er meer geïnteresseerd. Bovendien kunnen ze hulp krijgen bij de aanmelding. Dit zorgt ervoor dat er nu meer deelnemers komen”, legt HZPC-directeur Gerard Backx uit.

Lees ook: € 48 miljoen minder omzet voor HZPC

Uitgebreide marktinformatie over aardappelprijzen vind je op FoodAgribusiness.nl/markt

Ramaker
John Ramaker Redacteur



Beheer