Skip to content

Beyond Meat klampt zich vast aan gezondere burger voor winst

De eerste kwartaalresultaten van Beyond Meat zijn slechter dan voorspeld werd.

Beyond Meat gezondere burger

Foto: Beyond Meat

Vleesvervangerproducent Beyond Meat verkoopt minder vegaburgers, zowel in de VS als internationaal. Het zorgt ervoor dat de omzet van het bedrijf 18% lager uitvalt dan vorig jaar. De nieuwe gezondere burger moet daar verandering in gaan brengen.

De eerste kwartaalresultaten van Beyond Meat zijn slechter dan voorspeld werd. In alle gebieden ziet Beyond de volumes teruglopen. In de supermarkten in de VS (-10%) en internationaal (-13%), maar ook in de foodservice (VS: -21%, internationaal -29%). De Amerikaanse vleesvervangerproducent zegt dat dat ligt aan de verminderde vraag naar vegaproducten. De omzet van het bedrijf staat in het eerste kwartaal op $75,6 miljoen (€70,4 miljoen). Het verlies is iets minder dan dezelfde periode vorig jaar met $54,4 miljoen.

Ook de hogere kosten voor ingrediënten en promoties drukken het resultaat van Beyond Meat.

Gezondere burger

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers bleef CEO Ethan Brown steeds terugkomen op de vernieuwde Beyond Burger. Meerdere gezondheidsorganisaties ondertekenen het gezondheidsaspect van de Beyond IV generatie en Brown stelt daarmee het grootste probleem van Beyond Meat op te lossen: “Consumenten kunnen erop vertrouwen dat dit product de gezondheidsvoordelen heeft die ervan worden verwacht. En dat is dus een heel ander scenario dan het scenario waarmee we een jaar geleden te maken hadden, toen er zoveel kritiek was op de vleesvervangercategorie.”

De Beyond IV is de nieuwe generatie burgers van het bedrijf met verbeterde voedingswaarde, zoals meer eiwitten. De burger is vorig jaar aangekondigd en wordt op dit moment uitgerold in de VS.

Fastfoodketens nemen minder af

In voorgaande resultaten deden de internationale categorieën en foodservice het vrijwel altijd beter. “In Europa zie je dat consumenten op zoek zijn naar meer waar voor hun geld.” De resultaten geven volgens Brown ook een vertekend beeld omdat in het eerste kwartaal van 2023 nieuwe producten werden geïntroduceerd in zowel supermarkten als foodservice. Dat gaf een boost aan de verkopen. In Europa zet Beyond Meat vleesvervangers af bij McDonald’s.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin