Doorgaan naar artikel

Beyond Meat verkoopt 7% minder producten, verlies neemt af

De Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat verkocht in het eerste kwartaal minder producten.

Beyond Meat minder producten premium

Consumenten switchen door de inflatie naar goedkopere vleesproducten, zo stelt Beyond Meat. Foto: ANP

De Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat verkocht in het eerste kwartaal minder producten.

Daardoor daalde de omzet. Tegelijk nam ook het verlies af. De omzet daalde met 16% tot $ 92 miljoen. Onder de streep bleef -$ 59 miljoen over, tegenover een verlies van $ 101 miljoen een jaar eerder.

Een zwakke vraag in de categorie vleesvervangers

De daling van de omzet komt door een 7,3% kleiner volume aan verkochte goederen en een 9% daling in de omzet per kilo. De producent ervaarde in de meeste landen en de meeste afzetkanalen een zwakke vraag in de categorie vleesvervangers. Met name de gekoelde vleesvervangers in de Verenigde Staten hebben het moeilijk. Consumenten switchen door de inflatie naar goedkopere vleesproducten, zo stelt Beyond Meat. De lagere omzet per verkochte kilo kwam voornamelijk door veranderingen in het productassortiment, hogere kortingen op producten en ongunstige veranderingen in wisselkoersen.

Samenwerking met McDonald’s in Europa

Ondanks de totale daling van de omzet, liet de foodservice buiten de Verenigde Staten een opvallende stijging zien van bijna 100%. De samenwerking met McDonald’s in Europa speelt hierin een belangrijke rol. “We zijn bemoedigd door het succes van het ‘plantplatform’ in Europa, dat bijdraagt aan onze jaarlijkse groei van 100% internationale foodservice. Zowel de McPlant Burger als de McPlant Nuggets zien succes bij McDonald’s in Duitsland (…) Bovendien blijft McPlant-burger weerklank vinden en slagen bij de EU-consument en blijft het een vast menu-item in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oostenrijk, Duitsland en Nederland, en wordt het ook voor een beperkte tijd aangeboden in Portugal”, aldus CEO Ethan Brown in een toelichting op de cijfers.

We blijven strategische prijsacties evalueren om de elasticiteit verder te testen

De groei in de internationale foodservice zorgde voor een omzettoename van 30% in de internationale markt. In de Verenigde Staten, de grootste markt voor Beyond Meat, daalde de omzet juist met 30%. Het volume in de Amerikaanse retail ging met 33% omlaag. In de rest van de wereld bedroeg die daling 5,5%.

Om de verkoop een boost te geven, is het volgens de producent belangrijk dat de prijs van vleesvervangers in de buurt gaan komen van vleesproducten. Daarin maakt het stappen. “We blijven strategische prijsacties evalueren om de elasticiteit verder te testen, in een poging de kloof tussen onze producten en dierlijke eiwitten te verkleinen. We gaan dus niet helemaal naar de prijs van dierlijke eiwitten, maar we beginnen die elasticiteit te ontrafelen”, aldus Brown.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin