Doorgaan naar artikel

Bierbrouwer Carlsberg doet meer met water

Bierbrouwer Carlsberg is zuinig met water.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Bierbrouwer Carlsberg is zuinig met water. Het Deense drankenconcern kreeg dit jaar een van de internationale Lighthouse-onderscheidingen voor de beperking van zijn waterverbruik. Rivaal Heineken sleepte vorig jaar deze in 2020 ingestelde onderscheiding in de wacht.

Volgens de verleners van Lighthouse, de non-profitorganisatie Brave Blue World, runt Carlsberg de waterefficiëntste brouwerij ter wereld. Dat gebeurt in het Oost-Deense Fredericia. Op deze voor het concern belangrijke productielocatie wordt 90% van het voor het brouwproces benodigde water gerecycled. Dat scheelt 1,4 hectoliter per hectoliter bier, waarmee op jaarbasis 500 miljoen liter op het waterverbruik wordt bespaard. In de oude situatie was 2,9 hectoliter water per hectoliter bier nodig: een ‘winst’ van derhalve 1,5 hectoliter of tegen de 50%.

Biogas winnen

Daarmee is het duurzaamheidsverhaal nog niet uit, want ook op energiegebied wordt het een en ander bespaard. En wel door via het productieproces biogas te winnen. Het energieverbruik wordt zo teruggebracht met 10%.

Brave Blue World is enthousiast. “Dit project is een voorbeeld van een uiterst vooruitstrevende aanpak (letterlijk ‘a moonshot example’) van circulaire economie in de voedselproductie”, zo staat het in de beoordeling van de jury vermeld. “Carlsberg begrijpt dat er zonder water geen bier is. De vestiging in Fredericia wordt nu ’s werelds meest waterefficiënte brouwerij genoemd en is zonder twijfel het model van de toekomst.”

Beste leerling in de duurzaamheidsklas

De Lighthouse-onderscheiding werd vorig jaar voor het eerst uitgereikt en wordt toegekend aan pioniers met visionaire waterprojecten. In 2020 was Heineken een van de winnaars. Carlsberg probeert sowieso de beste leerling te zijn in de duurzaamheidsklas van het bedrijfsleven. Eind oktober kreeg het van de Deense accountantsclub FSR Danish Auditors de CRS Award for Sustainability Report voor de beste verslaglegging van de duurzaamheidsinspanningen van beursgennoteerde bedrijven.

De inspanningen staan de zakelijke bloei van het concern niet in de weg, De organische groei van de omzet in het derde kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020 komt op 7% naar € 2,65 miljard. Bekeken per hectoliter groeide de omzet met 3%.

Afzet Carlsberg groeit

De afzet groeide organisch met 3,4%. Alleen in West-Europa daalde de afzet met een minnetje van 0,1%, maar in Azië en Midden- en Oost-Europa werd respectievelijk krap 8 en 2,6% meer verkocht. De winstverwachting werd iets opgekrikt. De operationele marge komt voor het jaar als geheel volgens de nieuwe prognose uit op 10 tot 12% tegen eerder 8 tot 11%. CEO Cees ’t Hart, eerder directietopman van Royal FrieslandCampina, is er best content mee, zeker in het licht van de pandemieproblemen. Deze laten ook Carlsberg uiteraard niet onverlet. “Op veel markten hebben onze mensen, de afnemers en de bedrijvigheid daaronder nog steeds fors te lijden.”

Snel delen

Image
Wim Verseput

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin