Bijproducten worden krap

06-09 | |
Lossen van bijproducten op een varkensbedrijf. - Foto: Bert Jansen
Lossen van bijproducten op een varkensbedrijf. - Foto: Bert Jansen

De prijs van diverse bijproducten stijgt verder door krap aanbod. Dat nijpt op sommige plekken zo hard dat leveranciers op volume korten.

De productie van diverse bijproductenstromen valt tegen. Fabrieken zijn voorzichtig om voorraden aan te leggen nu zowel grondstoffen als energie kostbaar zijn. Waar normaal de blik op de lange termijn gericht is, en voorraden als buffer dienen, zitten leveranciers nu veel korter op de bal. En doordat hoofdproducten met de rem erop worden vervaardigd, komen er ook minder bijproducten vrij of gaat het aanbod in ieder geval schommelen.

Prijsverhogingen

De prijs is een belangrijk stuurmiddel voor bijproductenleveranciers om de uitstroom van het product te regelen. Dus waar het aanbod krap is, gaat de prijs omhoog. Dat gebeurde vorige week bij de tarwegistconcentraten. Na een maand of drie vlak geprijsd te zijn verhoogden diverse aanbieders hun noteringen met € 0,10 per procent droge stof.

Deze week gebeurt bij de meeste tarwezetmelen hetzelfde. Daarvan zetten de prijzen twee maanden geleden een daling in, maar bleven ook al vrij snel weer hangen. Nu verschijnt ook daar de plus op de borden. Zo verhoogde bijvoorbeeld Looop de prijs van Crespovit Extract van € 3,80 naar € 3,90 per procent. Maar ook DuyStarch van Duynie (€ 3,70) of Amydin bij ForFarmers (€ 4,00) stegen in prijs.

Kortingen op de leveringen

Maar erger dan duur voeren, is geen voer kunnen krijgen. En als draaien aan de prijsknop niet afdoende resultaat geeft om te voorkomen dat klanten niet het bestelde product geleverd kunnen krijgen, hebben leveranciers dat andere middel: kortingen doorvoeren op de leveringen. Als iedereen wat minder van bepaalde producten in het rantsoen opneemt, kan met een kleiner volume toch iedereen bediend worden.

En zo voerden diverse leveranciers voor de zomer al kortingen door bij de aardappelstoomschillen vanwege beperkte voorraden, zomerstops in de productie en de overgang naar nieuwe oogst waarbij minder bijproduct ontstaat.

Die volumebeperking bestaat nog steeds, maar vorige week stuurde Duynie een brief naar zijn klanten dat ook het maximale bestelvolume van tarwezetmeel met 20 tot 30% daalt ten opzichte van wat klanten de afgelopen tijd afnamen. Deze week komt daar een korting op 30% op de tarwegistconcentraten bij. Dit omdat fabrieken aangeven dat ze de komende periode vaker stops hebben of hun productie terugschroeven.

Tarwezetmelen nog beschikbaar

Niet alle leveranciers kampen hiermee. Zo geven zowel ForFarmers als Looop aan dat ze wel al een tijdje korten bij stoomschillen, maar dat tarwezetmelen nog beschikbaar zijn. Ook AR Coproducten kort nog niet bij hun tarwezetmeel, Kröner. De prijs blijft daarvan deze week nog onveranderd (€ 3,90) omdat het aanbod niet zodanig krap is, dat ingrijpen noodzakelijk is. Ook Van Triest voert geen kortingen door.

Even uitwijken naar een andere leverancier is er echter niet bij voor boeren die met kortingen geconfronteerd worden. Aanbieders hebben klantenstops om te voorkomen dat vaste klanten te kort komen als ze nieuwe klanten uit de brand helpen. Ruimte voor nieuwe klanten is er in de huidige krappe markt niet.

Prognose: stabiel tot licht stijgend.

Meer prijsinformatie over bijproducten vind je op FoodAgribusiness.nl/markt

Keuper
Jacco Keuper Redacteur
Meer over


Beheer