Bio moet zich meer richten op onderscheidend vermogen

17-06 | |
De biologische varkenshouderij kan door betere profilering de afzet van vlees verbeteren.
De biologische varkenshouderij kan door betere profilering de afzet van vlees verbeteren.

Om de verkoop van biologisch varkensvlees te verbeteren moet de sector zich beter profileren, stelt Allard Bakker, directeur van De Groene Weg.

Biologische producten hebben de naam duur te zijn, dat is voor een grote groep consumenten reden om toch voor gangbare producten te gaan. “65% van de consumenten die biologisch kopen geven aan meer te gaan kopen als de prijs lager is. Daar ligt voor onze heel sector een grote uitdaging. Dat biologisch dier- en milieuvriendelijker is weet de consument wel. Niet alleen wij maar ook partijen als Albert Heijn worstelen hier mee”, stelde Alard Bakker, directeur van De Groene Weg, vrijdagochtend 17 juni tijdens een symposium voorafgaand aan de open dag van biologisch varkensbedrijf Exterkate in Bentelo (Ov.).

Ontwikkeling marktaandeel teleurstellend

Ook de ontwikkeling van het marktaandeel in de afgelopen 22 jaar naar 3,2% noemt Bakker een teleurstellende conclusie. Vooral gezien het feit dat er wekelijks 50.000 tot 55.000 varkens geslacht worden, waarvan er maar 3.000 biologisch zijn. En daarvan wordt de helft van het vlees afgezet in het buitenland.

Bio-varkenshouderij moet zich beter profileren

Om de afzet van biologisch te verbeteren ziet hij mogelijkheden in het zichzelf meer laten zien door de sector. De consument is nog altijd onwetend over onder andere de varkenshouderij. Door de consument te laten zien wat er gebeurd, trekt ze naar biologisch toe. “We hebben geen grote marketingbudgetten, maar moeten het hebben van boerenslimheid. Stel dat elke van de 150 biologische varkensboeren jaarlijks een open dag houdt waarbij je gemiddeld 1.000 bezoekers krijgt, dan heb je 150.000 potentiële klanten én ambassadeurs”, rekende Bakker de aanwezigen voor. Ook kan de overheid een rol spelen door bijvoorbeeld het btw-percentage op biologische producten te verlagen.

Groei moet uit marktvraag komen

Over de Europese plannen om naar een productie-aandeel van 25% biologisch te willen is Bakker kort: “Goed dat dat er niet gekomen is. Dan komen er partijen bij die elk hun graantje mee willen pikken. Dat is per definitie slecht voor de hele keten.” Ook Mart Bloemendal, accountmanager bij Rabobank is blij dat deze Green Deal van tafel is. Hij stelt dat de ontwikkeling van de sector altijd vanuit de marktvraag moet komen. Voor de overheid ligt er wel een rol om die vraag te stimuleren.

Biologisch vraagt meer vakmanschap

Bloemendal merkt dat er meer varkenshouders interesse tonen. Om over te schakelen moet een varkenshouder ondernemerschap tonen, de markt kennen, zich volledig achter de productiewijze willen scharen en vakmanschap hebben. “Juist vakmanschap is belangrijk omdat er bij biologisch misschien wel meer van de ondernemer wordt gevraagd dan bij gangbaar.”

van der Linde


Beheer