Europese landen gaan samenwerken om consumenten te wijzen op biologische producten. - Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Nederland gaat samenwerken met Zweden, Finland en België om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Dat meldt ketenorganisatie Bionext.
De landen gaan gezamenlijk een campagne starten die gericht is op het koopgedrag van consumenten. Samen willen ze met de campagne door middel van ‘nudging’ (subtiele verwijzingen richting een bepaald product) de verkoop van biologisch stimuleren.
Keuze voor biologisch product
Supermarkten en online omgevingen krijgen kleine aanpassingen, zodat de keuze sneller op een biologisch product valt. Daarnaast moet de campagne tot meer bekendheid en betrouwbaarheid van het Europese biologische keurmerk leiden.
Het Nederlandse Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw, hoopt dat de vraag naar deze bioproducten zal toenemen. Michaël Wilde, directeur Bionext: “Voor het eerst lanceren we in vier landen tegelijk een campagne gericht op de promotie van biologische voeding. Samen staan we zoveel sterker én we kunnen ontzettend veel leren van elkaars resultaten. We zijn dan ook enorm blij met deze driejarige samenwerking.”
Betere afzet
De ketenorganisatie wil hiermee een betere zekerheid van afzet creëren voor biologische boeren. In Nederland is 3,3% van het marktaandeel biologisch.
In Zweden is ook maar een klein deel van de consumenten voor de verkoop van biologische producten. De landen bundelen hun krachten, omdat alle vier de landen tegen soortgelijke problemen aanlopen.
Europese ambitie
De Europese Commissie heeft de ambitie dat biologische landbouw in 2030 goed is voor 25% van het totale areaal. Bionext geeft aan dat om deze ambitie te halen, er meer biologische producten verkocht moeten worden. De Commissie steunt de campagnes met € 3,6 miljoen.