Blij met de Week van het Nederlandse Voedsel

Deze week staat in het teken van het Nederlandse Voedsel. Een fantastisch initiatief om mensen bewuster te maken van de herkomst van hun voedsel. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat mijn hart hier sneller van gaat kloppen.

Iedereen mag van mij volledig zelf kiezen voor wat dan ook, als ze het maar BEWUST doen. En die bewustwording is nu precies de doelstelling van dit initiatief.

Richten op Nederlandse consumenten

Dat er op dit gebied nog een wereld te winnen valt, werd bij de start al duidelijk. De organisatie trapte af met een foto van een Franse appel! Ook de term Dutch Food Week doet niet erg Nederlands aan. Dit heeft wellicht te maken met onze internationale handel. Toch vind ik dat deze week met alle mooie initiatieven vooral gericht moet zijn op Nederlandse burgers en consumenten. Ook al produceren we nog zo veel mooie duurzame producten voor export.

Afgelopen zondag plaatste ik een berichtje op Facebook met de vraag: “Wat ligt er vanavond op jullie bord?” Een stroom aan leuke reacties volgde, compleet met foto’s en zelfs recepten. Slechts enkelen vermeldden ook de herkomst van de ingrediënten erbij. Terwijl ik duidelijk de hashtag #weekvanhetNederlandsevoedsel bij mijn oproepje had geplaatst.

Lees verder onder het Facebook-bericht

Pas toen ik via een reactie doorvroeg, werden de verpakkingen erbij gezocht en kwamen mijn Facebook- ‘vrienden’ soms tot verrassende conclusies over de herkomst van hun voedsel. Nu maar hopen dat ze de volgende keer hun pakje vlees omdraaien voordat het in hun mandje gaat.

Het blijft lastig om consumenten op het moment van aankoop te stimuleren te kiezen voor duurzaam voedsel

Er is geen goed of fout. Er is in ons welvarende land heel veel goed voedsel te koop. Toch blijf ik me er persoonlijk voor inzetten om consumenten bewuster te maken van de keuzes die zij kunnen maken. Alleen wanneer consumenten bewust kiezen voor duurzaam geproduceerd voedsel en hiervoor willen betalen, kunnen wij verder verduurzamen. Op papier klinkt het zo logisch, in de praktijk blijft het lastig om consumenten hiertoe op het moment van aankoop te stimuleren.

Laten we er met z’n allen van uitgaan dat Covid-19 volgend jaar oktober onder controle is en nu alvast het positieve besluit nemen om tijdens de Week van het Nederlandse Voedsel 2021 massaal onze staldeuren, boomgaarden en kassen open te gooien! Een heel fijne week gewenst!

Als partner van de Dutch Food Week besteedt Food&Agribusiness extra aandacht aan de voedselthema's die in deze week (10 t/m 17 oktober) centraal staan. Lees meer artikelen hierover

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.