Boeren van Amstel, mooi initiatief, maar…

13-01-2020 | Laatste update op 24-02 | |
Vergaderboer Columnist
Foto: Jan Willem Schouten -
Foto: Jan Willem Schouten

Wat een goed initiatief van de Boeren van Amstel. Een jonge coöperatie met 21 leden onder de rook van Amsterdam in een gebied van ongeveer 2.000 hectare.

De doelstelling van de coöperatie is een hogere melkprijs voor de leden. Dat is nodig, want ze leveren geen standaardmelk af. Er is aandacht voor biodiversiteit en bovenal de vogelstand.

Veel land wordt later gemaaid om meer kuikens te laten opgroeien. Dat lukt. Grutto’s, kieviten, wulpen en andere weidevogels hoor je nog in Amstelland. En dat op 10 kilometer afstand van de Dam. Bijzonder.

De boeren van de coöperatie dachten: een mooi verdienmodel. Natuur vlakbij de stedeling. Die stemden massaal Groen Links, nu de machtsfactor in de Amsterdamse politiek. Alle kansen voor groene melk, dus.

Lees verder onder het Facebookbericht

Vertrouwen in verdienmodel

“Van gras tot glas dichtbij”, zeggen ze enthousiast op hun fraaie website. Ze hadden zoveel vertrouwen in hun nieuwe verdienmodel dat ze samen een fabriek bouwden. Met hulp van het Groenfonds en de Vogelbescherming als partner, dat dan weer wel. Bovendien stopten ze zelf allemaal twee keer € 5.000 in de fabriek. Daar leveren ze melk af, met gehaltes zoals de koe die geeft. Niet vol, niet halfvol, maar puur.

Je zou denken dat daar de vele groene mensen uit de stad als bijen naar de honing – net buiten de stad – vliegen. Alles is aanwezig. De vogels, de bloemen, de boeren, de pure producten en ook nog eens dichtbij. Maar ze komen niet. Althans veel te weinig. De boeren hebben al een productiestop gehad en de melk elders geleverd.

Lees verder onder het Facebookbericht

Geld nodig

Nu wordt wel weer geleverd, maar de melk brengt minder op dan de stijgende kosten. Er moet meer reclame worden gemaakt, maar daarvoor is geen geld.

Banken zien financiering niet zitten omdat er geen of te weinig eigen vermogen is in de coöperatie. Nu zoekt men het in het aanbieden van abonnementen aan consumenten en horecagelegenheden. Ook wordt gedacht aan crowdfunding.

Dapper allemaal. Volhouders, die boeren daar in Amstelland. Respect.

Wel een paar conclusies: De Groene Amsterdammers stemmen in groten getale groen, maar zetten dat niet om in daden. Met de mond groen, met het hoofd het goedkoopste.

De Groene Amsterdammers stemmen in groten getale groen, maar zetten dat niet om in daden

En dan alle kreten uit de politiek, die roepen om een ander verdienmodel. Minder bulk, meer merk en kwaliteit. Kunnen die ook een antwoord geven op de vraag waarom de groene Amsterdammer niet koopt bij de uiterst groene producent? Die onder de rook van zijn stad het product levert dat hij zegt te willen? Maar niet koopt.

Iedereen die praat over een ander verdienmodel moet de bewijzen leveren hoe dit kan. Pas dan is het geloofwaardig.

Vergaderboer Columnist

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.