Doorgaan naar artikel

Boeren van Amstel zoeken geld voor vermarkten melk

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
Foto: Fotopersbureau Dijkstra - Foto:

Foto: Fotopersbureau Dijkstra

De zogeheten Boeren van Amstel zijn op zoek naar kortetermijnfinanciering voor hun volle melk die ze rondom Amsterdam aan de man proberen te brengen. Op een bijeenkomst werden hiervoor concrete mogelijkheden aangedragen.

Een groep boeren uit de buurt van Amsterdam, verenigd in de coöperatie Boeren van Amstel, is op zoek naar kortetermijnfinanciering voor de verwerking en afzet van hun eigen melkstroom. De productie loopt, maar het vermarkten van de melk brengt meer kosten met zich mee dan ze vooraf hadden ingeschat.

Het probleem van de Boeren van Amstel was vorige week 1 van de 3 casussen tijdens het Strike Two event van The Fork in Naaldwijk. Mensen uit veel verschillende werelden, van technologie tot agrarisch en van software tot het (agrifood) bedrijfsleven en de overheid, kwamen daar samen om oplossingen te zoeken voor problemen die spelen in de landbouw.

Naast de zoektocht naar een nieuw financieringsmodel voor de Boeren van Amstel, stonden ook de ontwikkeling van een digitale identiteit voor boeren op basis van data en de zoektocht naar een verdienmodel voor het vastleggen van CO2 op agrarische bedrijven centraal.

Dagverse volle melk

De 21 Boeren van Amstel hebben allemaal agrarische grond onder de rook van Amsterdam in de polders van het Amstelland. Ze passen allemaal weidetoegang toe en doen aan natuur- en weidevogelbeheer. Ze begonnen begin mei in een gehuurd bedrijfspand met de verwerking van een deel van hun melk tot dagverse volle melk, bedoeld voor consumenten in en rondom Amsterdam.

“We willen het unieke karakter van de polders met de vele weidevogels verwaarden in een product”, zegt Gerard Korrel, een van de boeren aangesloten bij het initiatief. De boeren kochten machines om de melk te verwerken en verpakken. “Bij de financiële instellingen kregen we in eerste instantie geen krediet. Met subsidies en een financiering van het Nationaal Groenfonds hebben we het geld bij elkaar gekregen. Een voorwaarde van het Groenfonds was wel dat we een partner bij het initiatief zochten. Dat werd de Vogelbescherming”, zegt Korrel. De boeren hebben zelf allemaal twee keer € 5.000 ingelegd.

Omzet stijgt minder snel dan kosten

Na een maand was er een productiestop, omdat de boeren constateerden dat de houdbaarheid van de melk niet kon worden gegarandeerd. Dat bracht extra kosten met zich mee. Sinds september vindt de melk weer een weg naar winkels en horecagelegenheden in de buurt van Amsterdam. “De omzet stijgt echter minder snel dan onze kosten, waardoor we een liquiditeitsprobleem hebben op dit moment”, aldus Korrel. “We hebben ons verkeken op wat er nodig is om een product in de markt te zetten. Je hebt een hele groep mensen nodig, met bijvoorbeeld verstand van marketing en sales, die ook allemaal betaald moeten worden. Financiële instellingen zeggen dat we eerst zelf geld bij elkaar moeten krijgen, voordat zij weer willen financieren.”

Ons doel is om de mensen uit de stad meer bij onze bedrijven en de polder te betrekken

Het doel van de deelnemende boeren in de polders rondom Amsterdam is niet om meer geld te verdienen. “De echte winst is voor de natuur. Het is een soort ideaal dat we nastreven”, aldus Korrel. Het gaat om een gebied van 2.000 hectare grasland, volledig omgeven door stedelijk gebied. “Ons doel is om de mensen uit de stad meer bij onze bedrijven en de polder te betrekken”. In die richting moet wellicht ook de oplossing voor het financieringsprobleem gezocht worden, zo bleek tijdens de bijeenkomst.

Abonnementen voor consumenten en horeca

Een groep mensen dacht tijdens het event na over mogelijke oplossingen voor de Boeren van Amstel. Zoals het aanbieden van abonnementen aan consumenten en horecagelegenheden. Op die manier betalen klanten vooruit en krijgen zij op regelmatige basis de producten van de Boeren van Amstel. Tegelijk krijgen de boeren meer liquide middelen voorhanden.

Daarnaast werd het platform van het bedrijf Stem genoemd als mogelijke oplossing. Via dit platform kunnen initiatieven zoals de Boeren van Amstel digitaal mede-eigenaarschap creëren voor medewerkers en investeerders. De zzp’ers die de boeren inschakelen, kunnen voor een deel mede-eigenaar worden van de coöperatie. Daar leggen ze geld voor in. Op die manier heeft de coöperatie snel liquide middelen beschikbaar.

Ook ‘de rijke buren in de polder’, die de polder graag door de boeren beheerd zien worden, zouden op deze manier bij het concept betrokken kunnen worden, zo werd geopperd. Tevens was er een chef-kok van een Amsterdams restaurant aanwezig die aangaf interesse te hebben om de melk van de Boeren van Amstel af te nemen.

De groep was duidelijk: “Jullie hebben een duidelijk en aansprekend verhaal, een gelikte website en een mooi ideaal. Met de juiste mensen en middelen moet het goed komen.”

Grote ambities

Gerard Korrel was blij met de concrete oplossingen die aangedragen werden: “Hier gaan we zeker mee aan de slag.” De ambities van de Boeren van Amstel zijn groot. Uiteindelijk willen ze alle agrarische producten uit de streek vermarkten onder het Boeren van Amstel-label. “Maar eerst moeten we zorgen dat we de volle melk goed in de markt kunnen zetten en dat de coöperatie kan blijven bestaan. Nog een jaar met dezelfde problemen betekent het einde”, aldus Korrel.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin