Doorgaan naar artikel

Boerschappen omzeilt tussenhandel

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Stijn Markusse en Stéphanie Vellekoop. - Foto: Patricia van Dun

Stijn Markusse en Stéphanie Vellekoop. - Foto: Patricia van Dun

Producten uit de regio, een verantwoorde teeltmethode en een goede prijs voor boeren en telers. Drie uitgangspunten die het Brabantse Boerschappen de afgelopen jaren flink deed groeien. Inmiddels bezorgt het bedrijf door heel Nederland.

Zo’n 125.000 kilo pruimen, appels en peren kochten ze vorig jaar op van telers. Fruit dat via de gebruikelijke afzetkanalen te weinig zou opleveren en nu aan de boodschappenboxen werd toegevoegd of werd verwerkt in sappen en stroop. De ‘reddingsacties’ leverde het bedrijf landelijke bekendheid op.

“Eerlijke prijzen voor boeren is een belangrijke drijfveer voor ons”, vertelt Stéphanie Vellekoop. Samen met haar vriend Stijn Markusse staat ze aan het roer van het Bredase Boerschappen. Ontstaan doordat ze zelf boodschappen haalden bij boeren en tuinders in de buurt.

Beide afgestudeerd in commerciële economie, zagen ze een businessconcept en in 2014 was Boerschappen een feit. Inmiddels bestellen zo’n 2.400 klanten regelmatig een boodschappenbox met producten van ruim 100 Brabantse boeren en tuinders.

Kiezen uit boxen

Consumenten kunnen elke week online kiezen uit vier verschillende boxen, waar voor een tot zes personen ingrediënten in zitten voor drie maaltijden. De boxen bevatten, afhankelijk van het type box, groenten, fruit, vlees, vis, zuivel én bijpassende recepten. Boerschappen haalt de ingrediënten in de ochtend op en dan in Breda verdeeld over de boxen. Nog dezelfde dag worden die afgehaald op verschillende locaties in Noord-Brabant.

Lees verder onder het Facebook-bericht

Sinds afgelopen najaar bezorgt Boerschappen vrijwel overal in Nederland. Vellekoop: “We zagen steeds vaker potentiële klanten vanuit de rest van Nederland online hun aanmelding afbreken omdat hun postcode buiten ons dekkingsgebied viel. Toen hebben we besloten ook landelijk te gaan bezorgen, in samenwerking met een Brabantse pakkettenleverancier die overal komt.”

Het bedrijf mag dan flink gegroeid zijn, het voornaamste principe is overeind gebleven: producten worden rechtstreeks bij (doorgaans kleinschalige) boeren en telers ingekocht, die vrijwel allemaal gevestigd zijn in Noord-Brabant.

Vellekoop: “De teeltmethode is voor ons ook een belangrijk criterium om met iemand in zee te gaan. Bij de telers die ons leveren wordt bijvoorbeeld niet preventief gespoten, alleen als een oogst dreigt te mislukken.”

Groenteteler Oppers levert aan Boerschappen

Een van die kleinschalige telers is Adrie Oppers. 35 jaar geleden begon hij in Middelbeers een eigen kwekerij met twaalf groenten. Oppers: “Inmiddels telen we op 6 hectare zo’n 65 verschillende groente- en fruitsoorten, alles in de volle grond. De witlof leveren we aan The Greenery, maar het grootste deel van onze oogst gaat naar onze eigen winkel en kleine afnemers, waaronder een regionale horecagroothandel en een coöperatie voor streekproducten.”

Aan Boerschappen levert Oppers naar eigen schatting 30 tot 40% van zijn oogst. Vanaf het eerste uur was hij betrokken bij het initiatief. Al had hij aanvankelijk weinig fiducie in het model: “Ik dacht: mensen laten zich niet dwingen wat te eten. Maar consumenten worden juist graag geïnspireerd.”

Wij zijn onder meer afhankelijk van het weer, en zij van het aantal boxen dat wordt afgenomen

Eens per jaar bespreekt Oppers met Boerschappen het teeltplan, waarin staat wat wanneer wordt geleverd. “Ongeveer, want van beide kanten wordt er weleens vanaf geweken. Wij zijn onder meer afhankelijk van het weer, en zij van het aantal boxen dat wordt afgenomen”, aldus Oppers.

Dat aanpassingsvermogen spreekt hem ook erg aan: “Als onze snijbonen bruine strepen hebben door de wind, dan nemen ze die gewoon af. In de nieuwsbrief wordt het verhaal erachter uitgelegd aan klanten. Die accepteren dat dan ook.”

Lees verder onder het Facebook-bericht

Soepele samenwerking voor tomatentelers

Ook Henriette van den Hoek van Natuurlijk Tomaat in Dongen is te spreken over de soepele samenwerking: “Stel: Boerschappen wil cherrytomaatjes voor de Compleet box en mini-trostomaatjes voor de Oogst box. Aan het eind van het seizoen red ik dat soms niet meer. Dan besluiten we in goed overleg een mix te maken van beide tomaatsoorten.”

Natuurlijk Tomaat was ook van meet af aan leverancier van Boerschappen. Op het bedrijf telen Henriette en haar man Alfons samen met zo’n 35 medewerkers ook andere glasgroenten zoals paprika, aubergine, komkommer en pepertjes, alles biologisch. Andere afnemers zijn onder meer Goei Eete, Goeie Kost! (tevens kleinschalige Brabantse initiatieven voor lokale producten) en UDEA.

Naar schatting wordt een kleine 10% afgezet via Boerschappen. “Toch groot genoeg om rekening mee te houden. Soms moeten er wel 600 zakjes gevuld worden”, aldus Van den Hoek.

Geen tussenhandel

Daar staat tegenover dat ze een nette prijs krijgen. Van den Hoek: “Die bepaal ik zelf, door de gemiddelden te nemen van de prijs die onze verkoper bij Ecoveg weet te realiseren. De biologische markt is gelukkig vrij stabiel.”

Stéphanie Vellekoop licht toe: “Als we veel afnemen, komen we vaak wel een korting overeen. Maar we zeggen nooit ‘dit betalen we, take it or leave it’. Het scheelt voor onze leveranciers natuurlijk ook dat dit model geen tussenhandel kent.”

Prijsopbouw boxen inzichtelijk maken

Mogelijk wordt in de toekomst voor klanten van Boerschappen de prijsopbouw van de boxen inzichtelijk gemaakt in een app. “Technisch is dat nu nog ingewikkeld, maar het is wel ons streven”, aldus Vellekoop.

Samenwerking met boeren en telers buiten Brabant staat ook op de planning, al zal het tijd kosten het concept uit te rollen. “Dat is een grote logistieke uitdaging, maar we kennen het klappen van de zweep.”

Snel delen

Image
Janneke Vermeulen

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin