Boerschappen verder als coöperatie

14-01 | |
Maaltijdbox van Boerschappen. Foto: Boerschappen
Maaltijdbox van Boerschappen. Foto: Boerschappen

Het maaltijdboxenbedrijf Boerschappen wordt een coöperatie door aandelen te verkopen waarmee kopers mede-eigenaar worden.

Voor nieuwe investeringen keert Boerschappen zich naar hun klanten, boeren, medewerkers en andere geïnteresseerden. Vanaf vandaag is het mogelijk om een aandeel te reserveren in Boerschappen, die op 1 februari kan worden verzilverd.

Oprichter Stijn Markusse: “Het afgelopen jaar spraken we met tientallen impact funds, investeringsmaatschappijen en banken om samen te werken aan de groei van ons bedrijf. Ze spraken over onze exit-strategie, zeggenschap, onze winstcijfers over vier jaar en zelfs over de rechten om ons bedrijf te mogen verkopen als de hoogste bieder kwam. Vanzelfsprekend paste dat niet bij ons en hebben mede-oprichter Stéphanie Vellekoop en ik de keuze voor een coöperatie gemaakt.”

Groeien op eigen vermogen

Met deze investering wil het bedrijf onder andere aan de slag gaan met een nieuw IT-platform, verdere mechanisering in het productieproces en versterking van het team. Hiermee moet de omzet verviervoudigd worden in 2024. Dit is de eerste investeringsronde van Boerschappen. “Tot nu toe hebben we alles zelf gedaan, maar de groei en de mate van investeringen die we nu doen redden we dat simpelweg niet”, zegt Markusse. “We werken met dunne marges, dus moeten we lenen of investeerders zoeken. We groeien liever op basis van eigen vermogen dan op basis van schuld.”

Klankbord

De investeerders worden mede-eigenaar in de coöperatie. Markusse vertelt: “We willen een community bouwen en ze betrekken in onze plannen en ambities, maar ook het valideren van onze uitgangspunten. Dus als we het hebben over een keten die deugt: denken zij er hetzelfde over als wij? Dus zeker als klankbord, maar ook gewoon omdat samen ondernemen leuker is.”

Grote speler in de korte ketens

Boerschappen werd opgericht in 2013 en verzorgt maaltijdboxen met daarin lokale producten. Het bedrijf heeft als doel om de voedselketen te verkorten en te verduurzamen. Met behulp van 150 boerenbedrijven worden zes dagen per week maaltijdboxen geleverd aan de deur of bij ophaalpunten. De afgelopen jaren groeide het bedrijf hard naar een omzet van € 7,3 miljoen. In 2020 was de omzet nog € 5,1 miljoen. Daarmee is het een van de grootste spelers in de korte ketens.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur



Beheer