Een van de elektrische vrachtwagens die Bonda in gebruik heeft genomen. De trucks rijden op een volle accu 275 tot 300 kilometer. Foto: Bonda
Bonda, onderdeel van Agrifirm, heeft samen met transportonderneming Van Kuijk Groep twee elektrische vrachtwagen in gebruik genomen.
De leverancier van vochtrijke voeders werkt al lange tijd samen met de transportonderneming uit Helvoirt. Elektrische vrachtwagens zijn zeker in de agrarisch sector nog geen gemeengoed. Zo rijden er volgens Bonda nog weinig elektrische trucks met een pompunit op de tankwagen. Recent nam zuivelonderneming Cono, in samenwerking met melktransporteur Danmel, een eerste Rijdende Melk Ontvangst (RMO) in gebruik. Het is net als bij Bonda pionieren.
Elektrische vrachtwagens lokaal ingezet
De elektrische vrachtwagens voor Bonda rijden op een volle accu 275 tot 300 kilometer. De trucks worden lokaal ingezet om zodoende praktijkervaring op te doen. De planner en de chauffeurs monitoren de voortgang. Daarnaast heeft Bonda in 2021 een energiecollectief opgericht om ervaringen uit te wisselen met lokale ondernemers.
Bonda wil in 2036 klimaatneutraal zijn en neemt daarvoor diverse maatregelen. Zo vindt de aanvoer van grondstoffen al geruime tijd plaats via het water. Dat scheelt volgens de onderneming niet alleen in de kosten, ook de impact op het milieu is aanzienlijk minder. Met de inzet van elektrische vrachtwagens bespaart Bonda op jaarbasis 262 ton aan CO2. Dat staat volgens de onderneming gelijk aan 13.100 bomen die een jaar lang moeten groeien.
Prijsinformatie over (grondstoffen van) veevoer vind je op FoodAgribusiness.nl/markt