Bont palet aan ondernemers in land- en tuinbouw

25 jaar Agrarisch Ondernemer van het Jaar toont diversiteit in ondernemerschap aan.

Tuinder Rob Baan is uitgeroepen tot Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2020. Zijn bedrijf Koppert Cress levert 70 cressen, microgroenten en andere smaakmakers aan 70.000 restaurants in 110 landen. Het bedrijf is uitgegroeid tot een beleving, voor consument, koks en sous-chefs. Met een topkeuken, restaurant en een binnentuin.

Baan is winnaar van de 25e jaargang van de prestigieuze prijs. Volgens de jury is hij een winnaar in de buitencategorie. Een ambassadeur voor de land- en tuinbouw. Een ‘messias’ voor gezond eten.

Is hij niet het ‘gewone’ boeren- en tuindersvak ontstegen? Nee, in de kern doet hij waar elke agrarische ondernemer trots op is: productie van voedsel. Koppert Cress richt zich daarin op een niche in het topsegment. Maar elke keuze is goed, op voorwaarde dat voor het product een markt is.

Ieder heeft wel butsen en schrammetjes

Ambitie, lef en volharding

Baan streed in de uitverkiezing tegen collega-kruidentelers Buysman. Zij produceren juist kruiden voor het basissegment. De twee pluimveehouders Eric Thielen en Marcel Kuijpers lijken in opvatting elkaars tegenpolen. En melkveehouder Matthijs Baan bedient een specifieke niche in de zuivel. Een bont palet aan ondernemers dus. Dit is ook kenmerkend voor de boeren en tuinders die in de afgelopen 25 jaar bij de verkiezing van Agrarisch Ondernemer van het Jaar voorbij trokken. Ondernemers in alle sectoren, uit alle regio’s, van klein tot groot, van super efficiënt tot een tikkeltje alternatief. Zij verschillen allen in keuzes, strategie, omvang en marktgerichtheid. Maar wat hen allen drijft, is ambitie, lef en volharding. Zij hebben duidelijk een visie. Het succes was er niet altijd direct. Ieder heeft wel butsen en schrammetjes.

Maatschappelijke impact en imago ondernemers

In de loop der jaren is het agrarisch ondernemerschap, en daarmee het jurytraject veranderd. 25 jaar geleden telden vooral nog financiële en technische resultaten. Nu wegen milieu, marktgerichtheid, maatschappelijke impact en imago nadrukkelijk mee.

De uitverkiezing is het andere verhaal van de agrarische sector die de laatste tijd vooral de algemene pers haalt met protest, stikstof, sanering of corona. In de land- en tuinbouw zijn échte ondernemers actief. Mensen met een visie, met dadendrang. Ondernemers die inspelen op de marktwensen; ook al grote stappen zetten, forse investeringen aangingen op het gebied van duurzaamheid.

Het is goed dat enkele boeren en tuinders dit (willen) uitdragen. Opdat de burger ziet dat achter het beeld van trekkers echte ondernemers schuil gaan. En tegelijkertijd versterkt dit de oproep: geef ons ook de ruimte om te ondernemen!

Lees ook: Rob Baan is Agrarisch Ondernemer 2020

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.