Brancheorganisaties boos over kosten trekkerkenteken

02-12-2020 | Laatste update op 28-04 | |
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) overhandigde afgelopen vrijdag in Bergschenhoek symbolisch de eerste trekkerkentekenplaat. De plaat, met kenteken TBB-01-B, werd aangeboden aan Aldert van der Spek, directeur bij Van der Spek Groen, Grond en Infra. - Foto: Boerderij
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) overhandigde afgelopen vrijdag in Bergschenhoek symbolisch de eerste trekkerkentekenplaat. De plaat, met kenteken TBB-01-B, werd aangeboden aan Aldert van der Spek, directeur bij Van der Spek Groen, Grond en Infra. - Foto: Boerderij

Brancheorganisaties Fedecom, LTO Nederland, Cumela en BMWT zijn boos over de hogere kosten die de RDW lijkt te gaan berekenen voor de identificatie en registratie van nieuwe landbouwvoertuigen en machines.

In een brandbrief aan verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen vragen de organisaties haar nadrukkelijk om de kosten voor registratie en identificatie van nieuwe voertuigen vast te stellen op maximaal € 61 per voertuig, zoals eerder ook is gecommuniceerd naar de Tweede Kamer.

Kosten afgewenteld op sector

Brancheorganisaties Fedecom, LTO, Cumela en BMWT zijn afgelopen jaren nauw betrokken geweest bij de invoering van de registratie- en kentekenplicht. De kosten hiervan voor ondernemers hebben daarbij een belangrijke rol gespeeld op het gebied van uitvoerbaarheid. De organisaties voelen zich nu overvallen door de RDW-informatie dat de kosten van identificatie en registratie van nieuwe voertuigen worden afgewenteld op de sector.

“In antwoord op Kamervragen heeft de minister in april nog geantwoord dat de kosten van in gebruik genomen (land)bouwvoertuigen vóór 1 januari 2021 € 30 zouden bedragen en van nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2021 € 61. Nu, krap een maand voor de invoering, blijken de RDW-kosten voor nieuwe voertuigen ruim € 200 per voertuig hoger te worden dan toegezegd. Dit komt voor de sector neer op een lastenverhoging van bijna € 5 miljoen per jaar”, aldus de organisaties.

Versnelde inschrijvingsprocedure

Sectororganisaties hebben er al eerder bij de RDW op aangedrongen om de versnelde inschrijvingsprocedure voor Europees type-goedgekeurde (land)bouwvoertuigen en nationale kleine serie goedkeuringen (met Certificate of Conformity (COC)) mogelijk te maken. Deze werkwijze wordt standaard gebruikt voor overige voertuigen die geregistreerd worden bij de RDW. Nu dit voor landbouwvoertuigen nog niet mogelijk is, vrezen sectororganisaties dat de RDW elk individueel nieuw (land)bouwvoertuig in 2021 via inspectie gaat schouwen en daarna pas registreren.

Machineleveranciers vrezen dat deze werkwijze veel tijd zal kosten en grote gevolgen zal hebben voor de logistieke planning, omdat vanwege seizoensinvloeden veel voertuigen in korte tijd in het voorjaar uitgeleverd moeten worden.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kon nog niet reageren op de brandbrief. Deze week maakte minister Cora van Nieuwenhuizen bekend hoe de kentekens eruit gaan zien: drie letters, twee cijfers en een letter. Trekkerkentekens beginnen met letter T, aanhangers krijgen L als eerste letter.

Vermaas
Mariska Vermaas Redacteur



Beheer