Doorgaan naar artikel

Brit geeft meer uit aan zuivelproducten

De grootste toename is te zien bij slagroom met een bijna 23% hogere omzet. Foto: Canva

De grootste toename is te zien bij slagroom met een bijna 23% hogere omzet. Foto: Canva

In het Verenigd Koninkrijk hebben consumenten vorig jaar 7,8% meer aan zuivel besteed dan in 2019.

De grootste toename is te zien bij slagroom met een bijna 23% hogere omzet, terwijl dat voor kaas op 14,5% uitkomt.

“Consumenten die thuis moeten blijven kijken meer naar ‘comfort food’. Bovendien is thuis bakken erg populair geworden. Daarnaast moeten werkers veelal thuis hun eigen lunch maken, waarbij ze vaak voor een broodje kaas kiezen”, zegt Susie Stannard, manager consumentenzaken bij het zuivelschap AHDB Dairy. Een sterke groei van 48% was in dat kader te zien bij mozzarella om thuis pizza’s te kunnen maken nu de pizzeria’s gesloten zijn.

Bezorgen van melk

Het zuivelschap signaleert ook een sterke groei bij het bezorgen van melk, iets wat in het VK nog altijd op een flinke schaal gebeurt. Het aantal klanten bij Milk & More en de plaatselijke ‘milkman’ is in ruim een jaar tijd met 175.000 toenemen tot 703.000 eind vorig jaar. Maakte voorheen vooral ouderen gebruik van de melk-op-de-stoep, nu trekken die melkboeren ook steeds meer jongere klanten aan. “Om die te behouden, moet de melkveehouderij wel zorgen dat ze een groen en verantwoord imago krijgt en behoudt”, waarschuwt Stannard wel.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin