Brits ABF boekt goede cijfers bij food en suiker

20-04 | |
Patak's is één van de merken van ABF. - Foto: ANP
Patak's is één van de merken van ABF. - Foto: ANP

Associated British Food heeft in het halfjaar tot eind februari de verkopen van levensmiddelen met 9% zien toenemen.

Ook bij de divisies landbouw en ingrediënten was sprake van een hogere omzet. Bij de suikertak daalde de omzet weliswaar met 5%, maar nam de operationele winst met 450% toe. Het bedrijf deelt verder mee dat het de honderden miljoenen aan loonsteun van de overheid in een reeks landen terugstort.

Corona-effect

Bij levensmiddelen deden vooral merken als Twinings thee, Ovaltine, Ryvita en Patak’s goede zaken doordat er meer thuis wordt gegeten en gedronken. AB Sugar profiteerde met name van de resultaten bij het Zuid-Afrikaanse Illovo door een grote vraag en hogere prijzen. British Sugar zag de productie, vooral door de gevolgen van de vergelingsziekte, echter dalen van 1,9 miljoen ton in 2019/20 naar 900.000 ton afgelopen campagne. Het Britse suikerbedrijf mikt voor het lopende seizoen op een productie van rond de één miljoen ton. In Spanje en China ligt de suikerproductie rond het niveau van een jaar geleden. In dat laatste land kon verder de landbouwtak van ABF profiteren van een hogere afzet van veevoer door de gunstige ontwikkeling rond de Afrikaanse varkenspest (AVP).

Primark

ABF als geheel zag de halfjaaromzet met 17% dalen naar € 7,26 miljard. Dat was geheel te wijten aan kledingbedrijf Primark, dat door de aanhoudende winkelsluitingen 40% minder kon verkopen dan een jaar eerder. ABF ziet de toekomst voor Primark door de versoepelingen in veel landen echter wel weer zonniger in. Nadat de Britse winkels vorige week weer open gingen, stonden daar direct al lange rijen kooplustigen. Primark was in de afgelopen jaren een belangrijke steunpilaar onder de resultaten van het concern.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.