Foto: ANP
In dit artikel
De Britse food-bezorgdienst Deliveroo heeft in het eerste halfjaar 148,8 miljoen bestellingen verwerkt.
Dat is ondanks het aflopen van de lockdowns dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Behalve maaltijden en dranken gaat het daarbij ook steeds meer om het thuis bezorgen van boodschappen in samenwerking met grote supermarkten.
Hoge marketingkosten
Het met de orders gemoeide bedrag verdubbelde eveneens naar bijna € 4 miljard. Dat bedrag is vrijwel gelijk verdeeld over het VK/Ierland en de rest van de wereld. Deliveroo draaide daarmee een omzet van € 1,09 miljard, 82% meer dan een jaar eerder. Desalniettemin kwam door hoge marketingkosten onder de streep nog altijd een verlies van bijna € 124 miljoen uit de bus, wat wel 18% minder was dan een jaar eerder.
CEO Will Shu verwacht wel dat ‘het consumentengedrag later dit jaar wat zal matigen’. “De vraag blijft echter groot. We hebben ons consumentenbestand verder uitgebreid, zien ook dat mensen regelmatig blijven bestellen en we werken nu met meer food-leveranciers in het VK dan enig ander platform. Tegelijkertijd kiezen meer rijders ervoor om met ons bedrijf te werken omdat ze het werk dat we bieden waarderen.”
Stoppen in Spanje
Deliveroo heeft besloten om te stoppen in Spanje, nadat een rechtbank daar heeft bepaald dat de rijders op de loonlijst moeten staan en niet als zelfstandige mogen werken. Het Britse beursgenoteerde bedrijf deelde verder eerder deze week mee dat de Duitse collega Delivery Hero een belang van ruim 5% heeft opgebouwd.