De voedselinflatie groeit sterk, blijkt uit Brits marktonderzoek. - Foto: Canva
Door de sterk gestegen inflatie is een Brits gezin gemiddeld € 450 per jaar meer kwijt aan boodschappen. Dat is weer € 116 meer dan een maand geleden werd geschat. Bovendien neemt de inflatie nog steeds toe, zodat de rekening voor de boodschappen zo goed als zeker nog hoger uitkomt.
Dat berekent marktonderzoeker Kantar Worldpanel. Volgens Kantar komt de voedselinflatie in het Verenigd Koninkrijk nu uit op 8,3% op jaarbasis. Een maand geleden was dat nog 7%. Kantar meldt verder dat de omzet aan merkproducten in de drie maanden tot half juni met 1% is gedaald terwijl die van eigen merken van supermarkten 2,9% toenam.
Voedingswaren van de goedkope eigen merken van de winkels werden 12% meer verkocht. “We zien ook dat discountwinkels als Aldi en Lidl steeds meer terrein winnen. Het winkelend publiek laat de merkproducten meer en meer links liggen”, zegt Fraser McKevitt, hoofd retail en klantinzicht bij Kantar.