Doorgaan naar artikel

Brits onderzoek: reclameverbod junkfood verbetert volksgezondheid

In Londen geldt in het openbaar vervoer sinds 2019 een verbod op reclame voor ongezonde voeding.

Geüpdatet op:
Achtergrond
Food
Foto: EPA premium

Foto: EPA

In Londen geldt in het openbaar vervoer sinds 2019 een verbod op reclame voor ongezonde voeding. Volgens Britse onderzoekers leidt dat tot minder overgewicht en gezondheidsklachten.

Reizigers met het openbaar vervoer in Londen zien sinds 2019 geen reclame meer voor ongezonde voeding. Transport for Londen (TfL) voerde het verbod in volgens de richtlijnen van de UK Nutrient Profiling Model, waarin de overheid aangeeft wat ongezonde voeding is. Voedingsmiddelen met te veel vet, suiker of zout mogen niet meer worden aangeprezen in het openbaar vervoer in Londen.

Effect op eetgedrag

Dat inspireerde de University of Sheffield en de London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM) om te onderzoeken of zo’n verbod effect heeft op het eetgedrag van mensen. En dat heeft het. Volgens de onderzoekers voorkwam het verbod bijna 100.000 gevallen van obesitas (extreem overgewicht). Ook daalde door de reclamebeperkingen het aantal gevallen van diabetes en hart- en vaatziekten. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.

Enquêtes en buurtonderzoeken

De onderzoekers hielden enquêtes en buurtonderzoeken naar de volksgezondheid in Londen waar het verbod geldt. Dat hebben ze vergeleken met een controlegroep van mensen in Noord-Engeland, waar geen reclamebeperkingen gelden voor ongezonde voeding. Op basis hiervan trekken de onderzoekers erg opvallende conclusies.

Het verbod heeft in 3 jaar geleid tot 94.867 minder gevallen van obesitas, dat is een daling van 4,8%. Er zijn 2.857 minder gevallen van diabetes geweest en 1.915 minder gevallen van hart- en vaatziekten. Dankzij het reclamebeleid leven mensen langer en gezonder. Volgens de onderzoekers leverde het verbod 16.394 extra voor kwaliteit gecorrigeerde levensjaren op. Het bespaart de Britse gezondheidszorg 218 miljoen Britse pond (€ 258 miljoen) gedurende de levensduur van de huidige bevolking. De voordelen zijn vooral merkbaar onder de Londenaren met de laagste inkomens.

We hopen dat het aantonen van de aanzienlijke voordelen ertoe zal leiden dat het op nationale schaal wordt uitgerold

Chloe Thomas, hoofdauteur

Gezonder leven

Hoofdauteur Chloe Thomas, werkzaam bij de University of Sheffield, stelt dat het onderzoek duidelijk aantoont dat reclamebeperkingen mensen kunnen helpen een gezonder leven te leiden zonder dat het hen meer geld kost. “We hopen dat het aantonen van de aanzienlijke voordelen ertoe zal leiden dat het op nationale schaal wordt uitgerold”, zei ze in een interview met de Britse omroep BBC.

Reactie Sadiq Khan

Burgemeester Sadiq Khan onderschrijft dit, zei hij tegen de BBC. “Reclame speelt ongetwijfeld een belangrijke rol bij de consumptie van minder gezond voedsel. Ik ben vastbesloten om door te gaan met dit werk om de gezondheid van Londenaren te verbeteren, een deel van de last van onze overbelaste gezondheidszorg te verlichten en een beter Londen voor iedereen op te bouwen.”

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin