Doorgaan naar artikel

Britse Aldi: meer inkopen bij Britse leveranciers

Aldi is al enkele jaren de snelst groeiende supermarkt in het Verenigd Koninkrijk. Dankzij het openen van honderden nieuwe filialen is het marktaandeel inmiddels opgelopen tot 7,7%. Foto: ANP

Aldi is al enkele jaren de snelst groeiende supermarkt in het Verenigd Koninkrijk. Dankzij het openen van honderden nieuwe filialen is het marktaandeel inmiddels opgelopen tot 7,7%. Foto: ANP

Aldi wil in het Verenigd Koninkrijk meer voeding en dranken inkopen van Britse leveranciers. Het merendeel komt er al vandaan, maar de supermarkt wil het aandeel nog verder opvoeren.

De Britse tak van supermarktketen Aldi gaat de komende jaren voor bijna € 4 miljard extra aan voeding en dranken inkopen in het Verenigd Koninkrijk zelf. Dat is een toename van meer dan 40% vergeleken met de huidige inkopen. Om dat te faciliteren, investeert Aldi UK ook enkele honderden miljoenen in nieuwe distributiecentra. Bovendien blijft het winkelbedrijf zeker tot eind dit jaar haar kleinere leveranciers direct bij aflevering betalen, om bij hen liquiditeitsproblemen door de coronacrisis te voorkomen.

Snelst groeiende supermarkt

Aldi is al enkele jaren de snelst groeiende supermarkt in het Verenigd Koninkrijk. Dankzij het openen van honderden nieuwe filialen is het marktaandeel inmiddels opgelopen tot 7,7%. Worden de Duitse collega’s van Lidl meegeteld, dan komt dat percentage uit op bijna 14%. In de laatste vier weken van het jaar zag Aldi de verkopen weer met 7% toenemen ten opzichte van een jaar eerder, waarbij vooral de wat duurdere producten als luxe kalkoenen, wijn en champagne flink in trek waren. Met de introductie van dat soort producten is Aldi er de laatste jaren ook in geslaagd zijn imago als discountwinkel deels af te schudden en ook consumenten uit de middenklasse als klanten binnen te halen.

Regionale fabrikanten

Om de Britse voedings- en drankenproducenten en daarmee ook de agrariërs te steunen, heeft Aldi nu toegezegd de komende jaren voor miljarden extra bij hen in te gaan kopen. CEO Giles Hurley: “We verwachten dat we in 2021 weer sterk door kunnen groeien. We brengen Aldi naar steeds meer locaties in het land. Het merendeel van onze levensmiddelen komt al van Britse leveranciers maar dat willen we toch nog verder opvoeren.”

Aldi mikt daarbij vooral op kleinere, vaak regionale fabrikanten die dan kunnen en mogen leveren aan de supermarkten in hun eigen omgeving, een beleid dat veel Britse supermarkten voeren. Het bedrijf noemt als voorbeeld de Manchester Drinks Company, een mkb-er met twintig man personeel waarvan directeur Richard Benjamin stelt: “Het contract met Aldi biedt ons stabiliteit in onzekere tijden.”

Aldi is al een steunpilaar van onze landbouw, het besteedt jaarlijks voor meer dan € 9 miljard aan inkopen hier

De National Farmers Union of England is blij met de toezeggingen. “Het is positief nieuws dat Aldi zich verder committeert aan de Britse leveranciers. Dat kan er zeker toe bijdragen dat Britse voedings- en agrarische bedrijven verder kunnen groeien. Aldi is al een steunpilaar van onze landbouw, het besteedt jaarlijks voor meer dan € 9 miljard aan inkopen hier. Vrijwel alle verse vlees, melk en eieren komt uit eigen land”, aldus voorzitter Minette Batters.

Dat laatste wordt bevestigd door de National Pig Association die regelmatig bijhoudt hoeveel ‘eigen’ vlees er in de verschillende supermarkten ligt. Daaruit komt steeds naar voren dat Aldi in ieder geval 100% van haar varkensvlees uit het VK zelf haalt, terwijl gemiddeld rond de 80% van de bacon, ham en worstjes eveneens met de Union Jack zijn gesierd.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin