Doorgaan naar artikel

Britse Arla wil afzet van biologisch 50% opvoeren

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Een chauffeur van Arla bezorgt zuivel bij een supermarkt in Londen. - Foto: ANP premium

Een chauffeur van Arla bezorgt zuivel bij een supermarkt in Londen. - Foto: ANP

De Britse tak van Arla wil de afzet van biologische zuivel in vijf jaar tijd met 50% opvoeren. De biologische business zal dan jaarlijks goed zijn voor 270 miljoen liter vergeleken met 180 miljoen nu.

Tegelijk voert Arla de eisen voor de leveranciers van biologische melk verder op. Zo dienen ze alle over te schakelen op 100% vernieuwbare energie en zich te committeren aan meer ambitieuze doelen voor de vermindering van de CO2-emissies. Doel is nu om in 2028 die emissies met 30% per kilo melk te reduceren, dat is twee jaar eerder dan voor conventionele melkleveranciers.

Die nieuwe Organic 2.0-standaarden gaan al gelden vanaf januari. ‘’Dat wordt ingevoerd om nog meer waarde toe te voegen aan biologische zuivelproducten en om consumenten een relevant en toekomstgericht aanbod te bieden in een steeds concurrerender productcategorie”, legt het bedrijf uit.

Sterke groei biologische voedingssector

Arla Foods UK reageert daarmee op de sterke groei van de biologische voedingssector. In de afgelopen twaalf maanden is de omzet in die sector gegroeid met 9,4% terwijl dat voor voeding als geheel 5,6% was. Toch blijft het Verenigd Koninkrijk (VK) bij de consumptie van biologisch achter op andere Europese landen. Zo is in Denemarken 12% van het ‘nationale menu’ biologisch, in Frankrijk 6,1% terwijl dat in het VK beperkt blijft tot 1,2%.

‘’Desalniettemin heeft Arla de laatste vijf jaar groei in de dubbele cijfers gezien in haar Britse biologische business. We denken dat er een enorm potentieel is voor biologische zuivel nu meer en meer consumenten overschakelen op biologische voeding. We geloven dat die trend ook hier zal blijven toenemen en met onze nieuwe standaarden willen we het nog aantrekkelijker maken voor Britse consumenten om voor biologisch te kiezen als ze producten kopen in het zuivelschap,” zegt algemeen directeur Ash Amirahmadi.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin