Britse foodindustrie springt op vegan-trein

06-01-2020 | Laatste update op 08-08 | |
Foto: ANP - Foto: ROBINUTRECHT
Foto: ANP

Januari is in Groot-Brittannië niet alleen de maand waarin je probeert geen of minder alcohol te drinken, de eerste maand van het jaar laten steeds meer mensen ook vlees en andere dierlijke producten staan. Dat Veganuary is voor veel food-producenten een welkome aanleiding om nieuwe vegetarische producten te lanceren.

Zo heeft KFC nu in Engeland zijn eerste veganistische kipburger op het menu opgenomen. ‘’Vegans hebben te lang niet de kans gekregen om van onze iconische smaak te genieten. De Vegan Burger is een vleesloos alternatief voor onze klassieke Fillet Burger met kip, waarbij het kippenvlees is vervangen door vegan Quorn fillet. Dat is dan wel gecoat in onze bekende mix van elf kruiden en specerijen,” legt directeur innovatie Ira Dubinsky van KFC UK&Ireland uit.

Vegetarische saucijzenbroodjes

Greggs, met 1.650 vestigingen de grootste keten van broodjeszaken in het Verenigd Koninkrijk, kon vorig jaar al honderdduizenden vegetarische saucijzenbroodjes verkopen en heeft daar nu onder meer een vegetarische ‘steak bake’ aan toegevoegd. Het rundvlees in jus in bladerdeeg is daarbij ook door dit bedrijf vervangen door ‘namaakvlees’ van het inmiddels al tien jaar bestaande Quorn. McDonalds en ook broodjesketen Subway doen al wat langer aan veganistische producten, maar voegen daar nu wegens het toenemende succes nieuwe vegetarische varianten aan toe. Bij McDonalds gaat het dan bijvoorbeeld om Veggie Dippers met een vulling van paprika en tomatenpesto, terwijl Subway een broodje met vleesloze gehaktballen en zuivelvrije kaas aanbiedt. Dat alles geldt ook voor vrijwel alle grote Britse winkelbedrijven die in hun ‘snelle-lunchhoek’ het aanbod aan vleesloze wraps en andere vegetarische of veganistische voedingswaren voor Veganuary flink hebben opgevoerd.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur