Britse melkconsumptie daalt sterk

De Britse melkconsumptie is de laatste 45 jaar bijna gehalveerd. Ging het in 1974 nog om gemiddeld 2,7 liter per week per hoofd, inmiddels is dat gedaald naar 1,4 liter per week ofwel 70 liter per jaar.

De voornaamste reden van de daling van de melkconsumptie is het steeds minder populair worden van ‘gastvoeding of -dranken’, stelt marktonderzoeker Kantar Worldpanel. Dat gaat onder meer om de typische Britse thee met melk, koffie met melk maar ook ontbijtgranen. De opkomst van plantaardige alternatieven lijkt die dalende trend bij koeienmelk te versterken, stelt Kantar. Die alternatieven waren eind vorig jaar goed voor 4,6% van de markt in volume.

Groei remt sterkere daling melkconsumptie

Dat de totale melkconsumptie niet sterker daalt, is te danken aan de groei van de bevolking. Kantar stelt dat 95% van de Britse huishoudens nog altijd koeienmelk koopt, hoewel de frequentie van die aankopen wel minder is geworden. Het zuivelschap AHDB Dairy waarschuwt zuivelbedrijven, daarom dat ze voortdurend moeten innoveren in producten met een hogere toegevoegde waarde, ook in het belang van de boeren. Bij dat soort producten is wel sprake van gestaag hogere verkopen, aldus het schap. “De verschuiving in het consumptiepatroon vereist veranderingen in de keten en in de verwerkingscapaciteit om er voor te zorgen dat juist die producten worden gefabriceerd waar vraag naar is.”

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.