Britse supermarkt Morrisons ziet winst halveren

29-09 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

De Britse supermarkt en foodfabrikant Morrisons heeft in de drie maanden tot eind juli een aangepaste brutowinst gedraaid van € 195 miljoen, dat is de helft van de winst in dezelfde periode vorig jaar.

Morrisons wijt dat vooral aan de hoge inflatie bij haar eigen voedingsfabrieken. “Als voedingsfabrikant voelen we de effecten van inflatie eerder dan andere winkelbedrijven, maar aan de andere kant kunnen we sneller herstellen als de inflatie eenmaal gaat dalen”, aldus een mededeling aan de Londense beurs. De omzet nam wel toe licht toe naar € 5,26 miljard, maar de vergelijkbare verkopen exclusief autobrandstoffen kwamen 3,1% lager uit dan vorig jaar.

Koopgewoonten consument

CEO David Potts: “Het is duidelijk dat de crisis rond de kosten van levensonderhoud op vele manieren de koopgewoonten van de consument begint te veranderen. De snelheid, schaal en ernst van de stijging van de kosten en energieprijzen, nog verergerd door de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne, had gedurende het kwartaal een grote impact maar de markt groeit nog steeds en het aftoppen van de energierekening zal de druk op de consument verminderen.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer