Britse supermarkt Tesco staat onder druk door inflatie

14-04 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

De grootste Britse supermarkt Tesco heeft veel last van de onzekerheden in de wereld en met name de hoge inflatie baart het concern zorgen.

Tesco geeft daarom een veel bredere marge voor de winstvoorspelling dan in andere jaren. Tesco noemt drie belangrijke factoren die de prestaties beïnvloeden. In de eerste plaats is dat ‘de mate waarin het consumentengedrag na de pandemie weer normaliseert’. Daarnaast is er het niveau aan kosteninflatie ‘en onze mogelijkheden om dat deels te compenseren door meer besparingen’.

Derde factor zijn de kosten die nodig zijn om de prijspositie in verhouding tot de totale markt op peil te houden. Tesco en andere Britse supermarkten hebben hierbij vooral te kampen met nog altijd toenemende concurrentie van de Duitse discounters Aldi en Lidl.

Omzet plust 2,3%

Tesco, dat ook actief is in Midden-Europa, draaide in het boekjaar tot eind februari een omzet van omgerekend € 65,2 miljard. Het Britse bedrijf is daarmee wat verkopen betreft precies even groot als Ahold Delhaize. De omzet van Tesco was op vergelijkbare basis 2,3% hoger dan vorig boekjaar en 8,2% hoger dan in de periode daarvoor. De winst voor belastingen kwam met bijna € 2,4 miljard ruim drie keer zo hoog uit als in 2020/21.

CEO Ken Murphy wijst op sterke prestaties in de afgelopen periode en dat het marktaandeel in elk onderdeel van het bedrijf hoger werd. “Dat hebben we bereikt door gefocust te blijven op de klanten en het juiste te doen voor onze collega’s, onze leverancier-partners en de gemeenschappen die we dienen”.

Tesco wil naar eigen zeggen in nauwe samenwerking met de leveranciers de kosten van de wekelijkse boodschappen zo laag mogelijk houden en tegelijk de eigen kosten waar mogelijk terugdringen.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer