Doorgaan naar artikel

Britten zien kansen voor kaas op verre markten

Zuivelaars in het Verenigd Koninkrijk spelen in op de groeiende wereldwijde vraag naar zuivel.

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
Britse cheddarkaas. De Britten zien kansen voor hun zuivelindustrie nu de vraag naar zuivel toeneemt. - Foto: Canva premium

Britse cheddarkaas. De Britten zien kansen voor hun zuivelindustrie nu de vraag naar zuivel toeneemt. - Foto: Canva

De Britse zuivelindustrie kan volop profiteren van de snel groeiende vraag naar kaas en andere zuivel in de wereld. De Britten hebben baat bij een lagere melkproductie in de EU.

Britse zuivelaars kunnen zodoende profiteren van groeiende vraag naar zuivel wereldwijd. In veel landen neemt die vraag sterker toe dan het aanbod door de verdere economische groei. De wereldwijde invoervraag zal tot 2025 groeien met 3 miljard vloeibare melkequivalent (LME). Dit terwijl de zuivelproductie in de EU door de hervorming van het landbouwbeleid juist met 6,3% kan dalen. Britse zuivelaanbieders bevinden zich in een uitstekende positie om van die groeiende kloof te profiteren.

Efficiënte boeren

Die positieve toon is te vinden in een nieuw rapport van de Britse zuiveladviseur Kite Consulting. “Britse boeren behoren tot de meest milieuvriendelijke, verantwoorde en efficiënte in de wereld. Veel zuivelbedrijven hebben al netto-nuldoelen opgesteld en boeken een goede vooruitgang in het terugdringen van de CO2-uitstoot van sector”, aldus managing partner John Allen.

Ook op het gebied van dierenwelzijn zijn de standaarden hoog, zegt Allen. Om van de mogelijkheden te profiteren, is wel politieke wil en steun nodig. Die moeten investeringen door de boeren en de zuivelindustrie mogelijk maken. “Als de export verder toeneemt, dan kan dat tot een belangrijke opwaartse druk op de melkprijzen leiden. De recente geschiedenis leert dat de meeste zuivelexportmarkten lucratiever zijn dan binnenlandse. We zien dat eigenlijk al gebeuren nu veel zuivelverwerkers in het Verenigd Koninkrijk investeren.”

Consumptie kaas en boter neemt toe

Kite Consulting heeft de ontwikkeling in 90 zuivelimporterende landen met in totaal vijf miljard inwoners in kaart gebracht. Daar is de consumptie van kaas, boter en melkpoeder tussen 2011 en 2019 toegenomen van 258 miljard naar 340 miljard kilo. De invoervraag naar onder meer kaas zal volgens de Britse adviseurs tot 2025 nog eens toenemen met 5,6%, ofwel 3 miljard LME per jaar. “Gebleken is dat de plaatselijke zuivelproductie in die landen niet aan die hogere vraag kan voldoen. De zelfvoorzieningsgraad daalt naarmate de economische ontwikkeling toeneemt.”

Steunprogramma voor foodexport

Een toename van de Britse export van zuivel zou prima passen bij een nieuw steunprogramma dat de regering net heeft aangekondigd voor de food- en drankenindustrie. Die sector exporteerde vorig jaar voor omgerekend € 25,4 miljard. Het grootste deel gaat nog altijd naar de Europese Unie, maar de uitvoer naar landen verder weg neemt wel gestaag toe.

Nieuwe handelsvertegenwoordigers

Minister voor internationale handel Anne-Marie Trevelyan gaat daarom in acht zogenoemde prioriteitslanden nieuwe handelsvertegenwoordigers in agrifood aanstellen. Die zijn actief vanuit de Britse ambassades om belemmeringen voor de handel weg te nemen en nieuwe exportkansen te creëren. De nieuwe vertegenwoordigers richten zich op Afrika, de Golfstaten, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.

In binnen- en buitenland is waardering voor de smaak en kwaliteit Britse voeding en dranken, zegt Trevelyan. “Van Schotse zalm tot Welsh lamsvlees, van Noord-Iers rundvlees tot Engelse wijn. We willen het beste van wat ons land te bieden heeft aan de wereld tonen. Zo kunnen we de werkgelegenheid in de food- en drankensector verder opvoeren. We bieden bedrijven in het hele land de ‘tools’ om te profiteren van de handelsakkoorden die we met landen in de wereld sluiten.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin