Brouwer Carlsberg: 2022 opnieuw uitdagend jaar

04-02 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

De Deense bierbrouwer Carlsberg heeft in 2021 meer omzet en winst behaald.

De resultaten zitten inmiddels duidelijk boven de niveaus van voor corona, volgens de Nederlandse topman Cees ’t Hart. Hij is zeer tevreden over de resultaten van het bedrijf in 2021. Volgens de CEO van een van de grootste bierbrouwers wereldwijd wordt 2022 opnieuw een uitdagend jaar door ‘de significant hogere inputkosten en de voortdurende impact van corona. Het bedrijf is daarop goed voorbereid.’

Omzet naar bijna € 9 miljard

De omzet van Carlsberg groeide naar DKK 66,6 miljard (€ 8,95 miljard). Dat is bijna 14% meer dan in 2020, de organische groei is 10%. De omzet per hectoliter bier steeg met 3%. In totaal verkocht Carlsberg ruim 142 hectoliter bier, een organische groei van 7,4%. Voor de merken Tuborg en 1664 Blanc deden het goed met een plus van respectievelijk 17% en 24%. Het hoofdmerk Carlsberg groeide 5% in volume. Speciaalbieren pluste 15%, alcoholholvrij bier steeg met 17%. De nettowinst kwam uit DKK 6,94 miljard (€ 930 miljoen), dat is 9% meer dan in 2020.

Groei in Azië

De groei in West-Europa was met 4,2% in volume en 6,4% wat omzet betreft iets lager dan gemiddeld over het hele concern. De Deense thuismarkt en het Verenigd Koninkrijk profiteerden van het opheffen van beperkingen, in andere landen was dat in veel minder mate het geval.

De afzet in Azië deed het duidelijk beter. Het volume steeg met ruim 12%, vooral door groei in China (15% meer volume) en India met een plus van 30%. De omzet in Azië steeg met bijna 16%. Centraal en Oost-Europa deed het net iets beter dan West-Europa wat groeicijfers betreft.

Esselink
Wim Esselink Voormalig redacteur


Beheer