Campagne correcte bereiding pluimveevlees

05-12-2019 | |
Foto: Jan Willem Schouten -
Foto: Jan Willem Schouten

De Duitse pluimveesector start een onlinecampagne om consumenten te wijzen op de juiste manier van verwerking en bereiding van pluimveevlees.

Volgens het Zentralverband der Deutschen Geflügelwirtschaft (ZDG) groeit de populariteit van pluimveevlees. In Duitsland steeg de consumptie afgelopen jaar met 1,4 kilogram per hoofd van de bevolking, tot 22,2 kilo.

Tegelijk stelt het ZDG vast dat consumenten nogal eens ziek worden van het vlees, doordat ze dit onjuist klaarmaken. Dat vindt het verband jammer. De onlinecampagne is gericht op jonge consumenten. Vooral bij hen schort het aan kennis, volgens het ZDG.

Drie hoofdregels

De toon is de film is dat alles kan in de keuken, zolang maar aan de volgende drie regels voor de bereiding van pluimveevlees wordt vastgehouden:

– was het vlees niet af voor het koken, alleen deppen;

– houd rauw vlees altijd gescheiden van ander voedsel;

– gaar het vlees volledig tot het van binnen helemaal wit is.

Laatste stap

Volgens ZDG-voorzitter Friedrich-Otto Ripke is deze campagne het sluitstuk in de keten, wat betreft hygiëne. Tijdens de productie staat voedselveiligheid hoog in het vaandel. De consumenten zijn de laatste schakel, die blijkbaar nog niet allemaal bekend zijn met de hygiëneregels. Vandaar deze campagne, legt Ripke uit. Vanaf komende week is de film te zien op social media en de website van het ZDG.

van Dooren
Kees van Dooren Redacteur


Beheer