Canadese Saputo richt vizier op Noordwest-Europa

CEO en bestuursvoorzitter Lino A. Saputo van de Canadese zuivelreus Saputo. Foto: ANP
CEO en bestuursvoorzitter Lino A. Saputo van de Canadese zuivelreus Saputo. Foto: ANP

De Canadese zuivelreus Saputo wil de komende vier jaar de brutowinst bijna verdubbelen naar circa € 1,5 miljard. Dat moet door groei op eigen kracht, maar ook door verdere overnames van andere bedrijven. En bij die expansie noemt Saputo Noordwest-Europa nadrukkelijk als doelwit.

Saputo behoort met 11 miljard liter verwerkte melk per jaar tot de top tien van de zuivelbedrijven. Saputo is de grootste zuivelfabrikant in Australië, de op een na grootste in Argentinië en een van de grootste kaasbedrijven in Canada en de Verenigde Staten. Sinds de overname van Dairy Crest in 2019 is het ook de grootste met merkkaas en een belangrijke speler bij boter en margarine in het Verenigd Koninkrijk.

Een nieuwe ‘Global Growth Strategy’

Het Canadese familiebedrijf draaide zo’n 25 jaar geleden, toen het naar de beurs trok, een omzet van 450 miljoen Canadese dollar. Mede dankzij een kleine veertig overnames is dat opgelopen tot CAN$ 14,3 miljard, ofwel € 9,73 miljard in het net afgesloten boekjaar 2020-‘21. Daarvan komt bijna driekwart uit Noord-Amerika, 6% uit Europa en 22% uit andere werelddelen. Bij de presentatie van die cijfers heeft Saputo ook een nieuwe ‘Global Growth Strategy’ onthuld.

“De wereldwijde zuivelindustrie blijft groeien met enkele procenten per jaar. Wij denken op dubbel dat percentage uit te komen. Alle melkverwerkers hebben toegang tot dezelfde grondstoffen en machines, wat ons onderscheidt zijn de toegewijde medewerkers en een sterk leiderschapsteam”, denkt CEO en bestuursvoorzitter Lino A. Saputo. Hij is de zoon van Lino sr. die het bedrijf in 1954 als Italiaans immigrant oprichtte.

Strategische overnames van bedrijven

De strategie rust op drie pijlers: verder opvoeren van de productiviteit en efficiëntie, investeringen in bestaande fabrieken en strategische overnames van bedrijven die bij de activiteiten aansluiten of nieuwe ‘platforms’ binnen brengen. En juist bij dat laatste noemt Saputo naast bestaande markten maar één regio in de wereld specifiek: Noord- en West-Europa. Hier is ook de meest recente en opvallende overname gepleegd. Vorige maand nam Saputo Bute Island Foods over, een op een klein Schots eiland gevestigde fabrikant van plantaardige kaas die onder de naam Sheese al op de markt is in twintig landen.

Wij zien in plantaardige kaas een grote groeimarkt

Saputo legt uit: “Wij zien in plantaardige kaas een grote groeimarkt. We zijn kind aan huis bij veel pizzaketens. Die moeten, net als de hele foodwereld, reageren op de sterk veranderende voorkeur bij de consument en snel plantaardige versies van hun pizza’s ontwikkelen. Wat is dan handiger dan dat de bekende leverancier van mozarella en andere kaas ook die plantaardige versie kan leveren. Hetzelfde geldt voor onze merkproducten die een belangrijke positie innemen in de supermarkten in veel landen. Ook daar is de roep naar plantaardig groot, dat kunnen we doen op basis van de kracht van de merken.”

Innovatiecentrum in VK

“Kijk, we blijven een zuivelbedrijf. Maar wij zien in de alternatieven veel kansen. Ons unieke innovatiecentrum in het Verenigd Koninkrijk heeft daarom een plantaardige versie ontwikkeld. Dat konden ze niet zelf produceren, daarvoor is Bute ingeschakeld. En als je toch met zo’n derde partij nauw samenwerkt, kan je het net zo goed in huis halen. De kennis en kunde van het innovatiecentrum en van Bute gaan we nu verder verspreiden naar onze andere vestigingen. Daarbij speelt nog iets anders. Er komen voortdurend starters met nieuwe plantaardige drankjes en andere producten. Dat zijn vaak asset-light bedrijfjes, die hebben geen of nauwelijks machines. Wij zijn asset-rich, wij hebben een enorm machinepark in vele landen. Ook op die manier kunnen we samenwerken en dus ook als Saputo profiteren van de groei.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.