Cargill: duurzaamheid steeds belangrijker bij aankoop verpakte voeding

17-02 | Laatste update op 08-08 | |
Duurzaamheid
Een kleine meerderheid van de consumenten kiest bij aankoop van voorverpakte producten (zoals koekjes of chocola) voor producten met een duurzaamheidsclaim. - Foto: Canva

Duurzaamheid speelt bij consumenten een steeds grotere rol bij de aankoop van verpakte voedingsmiddelen. Dat is wereldwijd het geval, blijkt uit onderzoek van voedingsbedrijf Cargill.

Consumenten kijken steeds meer naar duurzaamheid als ze in de winkel verpakte voedingsmiddelen kopen. Dat is niet alleen het geval in rijkere landen, maar ook in opkomende economieën, zoals Brazilië en India. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door voedings- en handelsbedrijf Cargill.

Volgens Cargill geeft een kleine meerderheid (55%) van de consumenten aan dat ze bij de aankoop van verpakt voedsel, zoals chips en koekjes, liever kiezen voor een product met een duurzaamheidsclaim. Dat is 4 procentpunten meer dan in 2019, toen Cargill dit onderzoek voor het laatst uitvoerde.

Duurzaamheidsclaims hebben invloed

De resultaten tonen aan dat claims over duurzaamheid consumenten beïnvloeden bij de aankoop van verpakte voedingsmiddelen, zegt Nese Tagma, directeur Strategie en Innovatie bij de divisie van Cargill die voedingsolie en -vetten produceert. “Inzichten zoals deze helpen ons om onze innovatie-activiteiten te sturen. Zo kunnen we nieuwe producten creëren die de huidige consumententrends en ingrediëntenvoorkeuren weerspiegelen.”

De FATitudes-enquête, zoals Cargill het onderzoek noemt, is uitgevoerd in elf landen. Het gaat om Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Mexico, de Filippijnen, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête is gehouden in de zomer van 2021 bij ongeveer 6.000 supermarkten.

Brazilië: 74% gevoelig voor claim duurzaamheid

Cargill wilde weten in hoeverre consumenten bij de aankoop van verpakt voedsel rekening houden met de mate waarin de ingrediënten duurzaam zijn geproduceerd, zoals de oliën en vetten. In Brazilië laat 74% van de consumenten zich leiden door duurzaamheidsclaims, In Mexico is dat 66%, stelt Cargill. Dat is in beide landen een toename van 13 procentpunten ten opzichte van 2019. In India zegt 67% van de consumenten meer geneigd te zijn verpakte levensmiddelen te kopen met duurzaamheidsclaims. Dat is 11 procentpunten meer dan in 2019.

In westerse landen waar de enquête is gehouden, spelen duurzaamheidsclaims een kleinere rol, constateert Cargill. In het Verenigd Koninkrijk zegt 51% van de consumenten nu meer nadruk te leggen op duurzaamheid. Dat is 8 procentpunten meer dan twee jaar geleden. In de VS speelt duurzaamheid bij 37% van de consumenten een rol. Dat is 6 procentpunten meer dan in 2019.

‘Duurzaam verkregen’

Cargill vroeg in de enquête van 2021 voor het eerst aan consumenten welke specifieke duurzaamheidsclaims een rol spelen bij de aankoop van verpakte voedingsmiddelen. Bovenaan de lijst staan de argumenten “Duurzaam verkregen” en “behoud van natuurlijke hulpbronnen”. Andere criteria spelen een veel minder grote rol, zoals Fair Trade (eerlijke handel), minder verpakking gebruikt en eerlijke lonen. Deze lijst met consumentenvoorkeuren voor duurzaamheid was in vrijwel alle onderzochte landen hetzelfde.

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur


Beheer