Doorgaan naar artikel

Cargill wil voor 2030 ‘schone’ schepen

Cargill verwacht dat aan het einde van dit decennium enkele vrachtschepen zullen varen op ‘schone’ scheepsbrandstof.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Agri- en foodconcern Cargill verwacht dat aan het einde van dit decennium enkele vrachtschepen zullen varen op ‘schone’ scheepsbrandstof.

Dat zegt Jan Dieleman, directeur van Cargill’s Ocean Transportation in een interview met persbureau Bloomberg. “Ik heb er alle vertrouwen in dat we tegen 2030 een aantal schepen met koolstofvrije brandstof zullen hebben. De grote uitdaging is hoe snel we kunnen opschalen.” Onduidelijk is nog hoeveel schepen op brandstof zonder CO2-uitstoot zullen varen en welk type brandstof gebruikt zal worden. Cargill is betrokken bij proeven met onder andere biobrandstof, ammoniak en methaan.

700 schepen op tegelijk op het water

Een groot deel van de opgave om de uitstoot terug te dringen voor Cargill zal zijn ervoor te zorgen dat er voldoende aanbod van deze alternatieven op de juiste locaties is. “We hebben het over technologieën die nog niet op het water zijn, aanbod dat er nog niet is”, zegt Dieleman. “Er zijn nog steeds veel ‘als’ en ‘maars’.”

Cargill vervoerde in 2020 bijna 200 miljoen ton ijzererts, granen en andere goederen. Het heeft zo’n 700 schepen tegelijk op het water.

Uitstoot scheepvaart verminderen

Andere bedrijven hebben ook aangegeven de uitstoot van de scheepvaart te willen verminderen, waaronder Unilever. Zeevervoersbedrijf Moller-Maersk heeft geïnvesteerd in twaalf nieuwe schepen die varen op ‘schone’ methanol. De Internationale Maritieme Organisatie, de wereldwijde regelgever van de scheepvaart, moet echter nog een volledig plan opstellen voor grootschalige terugdringing van de CO2-uitstoot in overeenstemming met de klimaatovereenkomst van Parijs.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin