Carrefour gaat voor discount en duurzaam

Carrefour's CEO Alexandre Bompard spreekt tijdens de presentatie van het strategisch plan van het bedrijf, 'Carrefour 2026'. - Foto: AFP
Carrefour's CEO Alexandre Bompard spreekt tijdens de presentatie van het strategisch plan van het bedrijf, 'Carrefour 2026'. - Foto: AFP

Supermarktketen Carrefour, een van de grootste supermarktondernemingen in de wereld, heeft een nieuwe strategie. Daarin ligt de focus op duurzaam, met aandacht voor lokaal en plantaardig, en op discount.

Carrefour kiest in een nieuwe strategie voor discount en duurzaam. Dat betekent bijvoorbeeld meer inkopen ‘in de buurt’, een eigen merk voor lokale producten, verhogen van de omzet aan plantaardig en verplichte klimaateisen voor de grootste leveranciers.

Saneringsslag

Carrefour is met 12.225 filialen in 30 landen een van de grootste supermarktondernemingen ter wereld. Het winkelbedrijf zette na een aantal moeilijke jaren en toenemende druk van activistische aandeelhouders in 2017 onder leiding van de toen aangetreden topman Alexandre Bompard een saneringsslag in. De winkels in Azië werden verkocht, er is inmiddels voor zo’n € 3 miljard aan bezuinigingen doorgevoerd en de operationele winst is opgevoerd van € 1,9 miljard in 2018 naar € 2,3 miljard vorig jaar.

Focus op huismerken

Nu is het tijd om de verdere strategie uit te werken. Wat food betreft zet Carrefour vooral in op huismerken die het overal ter wereld door de kosteninflatie erg goed doen. Die eigen merken moeten in 2026 goed zijn voor 40% van de foodomzet. Dat is nu nu nog 33%. “De kwaliteit komt overeen met die van merkproducten en ze vormen een effectief antwoord op de inflatie”, aldus Carrefour.

Atacadão naar Frankrijk

Daarnaast zet Carrefour de opmerkelijke stap om de in Brazilië succesvolle discountketen Atacadão over te zetten naar Frankrijk. Eind volgend jaar moeten daar al de eerste zaken worden geopend. Of dat onder de Portugese naam zal zijn is nog niet bekend.

Steun voor duurzame voeding en landbouw

Carrefour gaat ook de steun voor duurzame voeding en landbouw verder uitbouwen. “De verwachtingen van de klanten over gezonde voeding worden steeds hoger en gaan verder dan biologisch. Het gaat nu ook over korte ketens, plaatselijk inkopen en duurzame landbouwproducten.”

Plantaardige verkopen

De verkopen van plantaardig moeten tot 2026 met 65% toenemen naar € 500 miljoen. In dat jaar wil Carrefour – inclusief plantaardig – in totaal € 8 miljard omzet halen uit gecertificeerde duurzame voeding. Dat is 40% meer dan nu. Ook wil Carrefour het aantal ‘uiterst nabije’ leveranciers van groente en fruit – op minder dan 50 kilometer van de winkel – in Europa verdubbelen. In Frankrijk zelf krijgen dat soort verswaren een eigen merk: Potager City.

1,5 graden traject

Daarnaast eist Carrefour van de 100 grootste leveranciers dat ze uiterlijk in 2026 een ‘1,5 graden traject’ hebben ingevoerd. Wie daar niet aan voldoet, wordt ‘gedelist’ ofwel mag niet meer aan Carrefour leveren.

Lager energieverbruik

In het eigen bedrijf moet het energieverbruik in Frankrijk in 2024 en elders 2 jaar later met nog eens 20% worden gereduceerd. In overeenstemming met een nieuwe Franse wet moet in 2026 ook minstens 4,5 miljoen vierkante meter parkeerruimte, die vooral bij buitenstedelijke hypermarkten te vinden is, zijn voorzien van zonnepanelen. Wat diversiteit betreft wil de winkelier over 4 jaar aan 15.000 gehandicapte personen werk bieden. Dat is de helft meer dan nu. Ook komt er een participatieprogramma voor alle 350.000 werknemers die daarmee kunnen deelnemen in projecten op het gebied van sociaal verantwoord ondernemen.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over


Beheer