Doorgaan naar artikel

CBS: afzetprijzen voedingsindustrie breken weer records

De afzetprijzen in de voedingsmiddelenindustrie blijven stijgen.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

De afzetprijzen in de voedingsmiddelenindustrie blijven stijgen, maar dat geeft producenten nog niet meer vertrouwen.

Dat meldt het CBS. De afzetprijzen van de voedingsindustrie stijgen in februari met 15,3% in vergelijking met vorig jaar. Daarmee bereiken zij een nieuw record van 126,5 punten in de producentenprijsindex (100 = prijsniveau 2015). Sinds juni 2021 blijven deze punten stijgen en in januari dit jaar groeide de afzetprijzen in de voedingsmiddelenindustrie met 4,1%. De grootste procentuele stijging sinds de start van berekenen van producentenprijzen per sector in 2012.

Hoewel de producentenprijsindex iets zegt over de afzetprijzen voor binnenlandsgebruik en voor de export, zegt het weinig over de winstgevendheid. De prijzen van grondstoffen, energie, verpakkingen en transport zijn de afgelopen maanden enorm gestegen. De consumentenprijzen lagen in februari 4,9% hoger dan het jaar daarvoor.

Over de gehele industrie is de producentenprijsindex ook weer naar een nieuw record gestegen van 130,5 punten. De producten van de industrie waren 21,8% in februari hoger dan vorig jaar. Vooral de aardolie-industrie zag zijn afzetprijzen enorm stijgen. Die olieproducten waren 67,1% duurder dan vorig jaar.

Producentenvertrouwen blijft hetzelfde

Het producentenvertrouwen veranderde nauwelijks in vergelijking met vorige maand. In maart 2022 daalde licht van 8,7 vorige maand naar 8,5. Het vertrouwen daalt sinds november 2021. In de voedingsmiddels- en genotsindustrie stijgt het producentenvertrouwen juist sinds januari dit jaar. Een dieptepunt werd bereikt in december vorig jaar toen de horeca abrupt gesloten werd door corona.

Verwachtingen

De verwachting van een groot deel van de ondernemers is dat de bedrijvigheid afneemt, mede door de oorlog in Oekraïne. Ook bij de voedingsmiddelindustrie zijn producenten minder positief dan afgelopen maanden. Maart is de eerste maand waarin de effecten van de oorlog meespelen. Toch geeft het merendeel van de producenten aan dat de orderportefeuille groot wordt geacht.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin