Doorgaan naar artikel

CEO Duits kipbedrijf PHW: snelheid kweekvlees nodig

De EU moet meer snelheid maken met de goedkeuring van kweekvlees.

Foto: Canva/ nevodka premium

Foto: Canva/ nevodka

De EU moet meer snelheid maken met de goedkeuring van kweekvlees. Dat stelt de CEO van het Duitse pluimveevleesbedrijf PHW Group in een interview in de Duitse krant Neue Osnabrücker Zeitung. Het bedrijf is in Nederland eigenaar van GroenlandGroup, waar pluimveeslachterij Esbro onder valt.

“Als Brussel de zaken niet een beetje versnelt, krijgen we goedkeuring voor verkoop in de VS en Azië, en hier in Europa zullen we opnieuw te laat zijn”, aldus CEO Peter Wesjohann. De ondernemer pleit voor meer politieke flexibiliteit. Verplaatsingen van bedrijven van Europa naar Azië of de VS zijn al aan de orde. “We moeten echt oppassen dat we in Europa het contact niet verliezen”.

Goedkeuringen voordat kweekvlees EU-markt op kan

PHW investeert onder andere in de Israëlische kweekvleesstart-up Supermeat. Een aantal maanden geleden sloten de bedrijven een samenwerkingsovereenkomst. Wanneer kweekvlees de Europese markt op kan, is onbekend. Dat hangt samen met goedkeuring door Efsa, de Europese voedselveiligheidsinstantie, en vervolgens goedkeuring door de lidstaten. “Twee, drie of zes jaar misschien”, zegt Wesjohann over de termijn dat het kweekvlees in de EU te koop is. Hij vindt het “absoluut denkbaar” om in Duitsland een bijbehorende fabriek te bouwen.

PHW is ook betrokken bij een ander Israëlisch bedrijf, Redefine Meat, dat actief is in 3D-printen van vlees. Daarover zegt de CEO dat hij zich kan voorstellen dat in de vleesproductie van de toekomst biefstuk door een 3D-printer zal worden geprint.

Alternatieve eiwitten

PHW opereert onder het bedrijfsonderdeel Alternative Protein Sources al langer in de alternatieve eiwitten. Zo vergaarde het in 2018 de exclusieve distributierechten voor de vleesvervangers van Beyond Meat. Die verkoopconstructie is stilletjes beëindigd. Hierover wil Wesjohann geen details geven. Het bedrijf produceert vegetarische producten voor private labels en voor het eigen merk Green Legend.

De CEO schat in dat de omzet van de vleesvervangers zo’n € 22 tot € 25 miljoen bedraagt. Doel is om dat in 2025 naar € 65 miljoen gebracht te hebben. Toch ziet hij nog lang vooral plek voor de vleesproducten. De omzet van vlees is zo’n 80 keer zo groot als de vleesvervangers. “Ik zou het zo willen zeggen: vleesvervangers zullen in steeds meer huishoudens de norm worden, maar het blijft ondanks de hype een niche.”

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin