CEO FrieslandCampina voorziet melkprijzen van boven € 40

15-04 | |
Volgens CEO Hein Schumacher zijn Indonesië, de Filipijnen en Maleisië de exportmarkten die momenteel de meeste winst aanbrengen. - Foto: FrieslandCampina
Volgens CEO Hein Schumacher zijn Indonesië, de Filipijnen en Maleisië de exportmarkten die momenteel de meeste winst aanbrengen. - Foto: FrieslandCampina

FrieslandCampina wil de winstgevendheid de komende jaren zodanig opvoeren dat een prestatieprijs kan worden betaald van € 4 tot € 5, bovenop een gemiddelde garantieprijs van € 36 per 100 kilo.

Daarvoor is een reeks verdere aanscherpingen in de bedrijfsvoering nodig, alsook investeringen in onder meer Indonesië en Maleisië. Dit vertelde CEO Hein Schumacher deze week aan de leden via een webcast.

Topman positief over perspectief FrieslandCampina

Schumacher ontvouwde zijn plannen voorafgaande aan een bespreking met de leden over de voorgestelde aanpassing van de ledenfinanciering. De topman van het zuivelbedrijf schetste een positief beeld over de perspectieven van FrieslandCampina, met een sterke positie op de Nederlandse markt, een verwacht herstel van de winstgevendheid in dit jaar in Duitsland en vooral goede inkomsten vanuit een reeks belangrijke afzetmarkten in Zuidoost-Azië. “We spelen ontzettend goed mee”, aldus Schumacher. Volgens hem komt dat onder meer door het sterke accent op kwaliteit en productinnovatie.

Nog steeds kansen in China

Hij presenteerde Indonesië, de Filipijnen en Maleisië als de exportmarkten die momenteel de meeste winst aanbrengen. In China heeft de onderneming met een sterke terugval te maken gehad. Toch ziet het bedrijf er nog steeds kansen voor een winstgevende afzet van kindervoeding, maar dan met nog sterker accent op het hoogste segment. Doel voor business group Consumer Dairy is om 20% meer melk tot hogere waarde te brengen.

Mogelijk lagere aanvoer

In de gepresenteerde plannen wordt uitgegaan van een gelijkblijvende melkaanvoer, maar er wordt ook rekening mee gehouden dat de aanvoer tot en met 2030 enkele tientallen procenten afneemt. Dat kost in eerste instantie geld, omdat moet worden gereorganiseerd, maar verhoogt daarna wel het rendement per liter melk, stelde de CEO.

Lees ook: FrieslandCampina start discussie andere financiering

van der Horst

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.