CEO Tesco: koopgedrag consument begint te veranderen

17-06 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

“Hoewel het moeilijk te scheiden is van de belangrijke invloed van het wegblijven van de lockdowns van vorig jaar, zien we bepaalde vroege aanwijzingen van veranderende consumentengedrag door de inflatoire omgeving. Klanten hebben te kampen met nog nooit voorgekomen stijgingen in de kosten van levensonderhoud en het is daarom nog belangrijker dat we werken met onze leveranciers om zoveel mogelijk inflatie te compenseren.”

Dat stelt CEO Ken Murphy van de grootste Britse supermarkt Tesco bij het kwartaalbericht. Tesco heeft in de drie maanden tot eind mei een omzet gedraaid van € 14,7 miljard, dat is 1,5% meer dan een jaar eerder. Bij de Britse filialen daalde de vergelijkbare omzet echter met 1,4%, bij die in Ierland met 2,7%. Alleen de winkels in Centraal-Europa deden het met 7,7% groei beter.

Goedkoper dan Aldi

Tesco blijft onverminderd vasthouden aan de belofte goedkoper te zijn dan Aldi, één van de grotere concurrenten in het Verenigd Koninkrijk. Ondanks de tegenwind houdt het winkelbedrijf voorlopig wel vast aan de omzet- en winstverwachtingen voor het hele boekjaar 2022-2023.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over


Beheer