Charme-actie supermarkten met vrije uitloop

04-02 | |
Vullings
Jan Vullings Hoofdredacteur
Foto: Martijn ter Horst
Foto: Martijn ter Horst

Retailers blijven het volle pond betalen voor eieren van pluimveehouders die normaal vrije-uitloopeieren leveren, maar dit tijdelijk vanwege de langdurende ophokplicht niet kunnen.

Is het corona, zijn het de boerendemonstraties, of is het de discussie over het Farmer Friendly-concept? Feit is dat de supermarkten pluimveehouders met hun vrije-uitloophennen-in-lockdown toch de toeslag betalen. Aan dit charme-offensief hangt wel een ingewikkelde uitwerking.

Over goed een week, op 12 februari, zitten de kippen 16 weken binnen vanwege de dreiging van vogelgriep. De Brusselse termijn loopt dan af waarop eieren van opgehokte vrije-uitloophennen als zodanig mogen worden verkocht. Het vrije-uitloopei moet dan als scharrelei de schappen in.

Vier jaar geleden speelde eenzelfde situatie. De termijn was toen nog 12 weken, en werd opgerekt naar 16 weken. Dat was het. Nu dus zeggen de supermarkten, onder wie Albert Heijn, Jumbo, Superunie en Lidl, de gewone contractprijs voor vrije uitloop te blijven betalen.

Driekwart productie naar Duitsland

Het betreft hier nadrukkelijk de Nederlandse retail. Driekwart van de productie vindt afzet in Duitsland. De vraag is hoe de Duitsers reageren. De ophokplicht geldt daar niet overal. Als de Duitse supers niet meedoen, wordt het nog een lastige klus om de toeslag op Nederlandse afzet uit te smeren over de hele sector.

De dreiging van vogelgriep is onderhand een jaarlijks terugkerend ritueel. Om niet telkens op de goodwill van retail te rekenen, zou een systeem als in de biologische tak beter passen. Een hen moet dan een derde van zijn leven buiten lopen. De sector wil wel; het lot ligt in handen van de EU. Brussel vindt het probleem niet urgent. Dat is jammer.

Vullings
Jan Vullings Hoofdredacteur
Meer over

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.