Chemieconcern BASF verhoogt prijzen door dure energie

25-02 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Het Duitse chemieconcern BASF gaat zijn prijzen in de komende maanden aanzienlijk verhogen om de stijgende energierekeningen te compenseren.

Volgens de grootste Europese producent van chemicaliën zorgden de hogere energierekeningen in Europa voor € 800 miljoen aan extra kosten in het vierde kwartaal.

BASF, een van Europa’s grootste zakelijke energieverbruikers, worstelt met de druk van de stijgende prijzen van aardgas, olie en elektriciteit, terwijl de Russische invasie van Oekraïne heeft geleid tot vrees voor verdere verstoringen van het toch al krappe aanbod.

Omzet en winst dalen

Het bedrijf wist tot nu toe de stijgende kosten met succes door te berekenen aan klanten, maar verwacht dat de omzet en winst dit jaar zullen dalen. Dit komt mede door de verwachting van een matiging van de wereldwijde economische groei en de problemen in meerdere toeleveringsketens. Voor de landbouwdivisie verwacht het bedrijf wel een omzetstijging door grotere volumes en hogere prijzen, en ook een stijging van het resultaat.

De omzet in deze divisie, waarbinnen onder andere gewasbeschermingsmiddelen en zaden vallen, steeg vorig jaar van € 7,7 miljard tot € 8,2 miljard. Daarmee maakt het onderdeel 11% van de totale omzet van het bedrijf uit. De meeste omzet komt uit fungiciden en herbiciden. Het landbouwonderdeel was goed voor de meeste R&D-uitgaven vorig jaar. 41% van de R&D-uitgaven ging naar de landbouw. Hoewel de omzet toenam in de landbouwdivisie, waren de resultaten voor rente en belastingen niet zoals BASF had ingeschat. De positieve omzetontwikkeling was niet genoeg om hogere kosten te compenseren. Het resultaat (voor rente en belastingen, ebit) kwam uit op € 715 miljoen, tegenover € 970 miljoen vorig jaar.

Lagere autoproductie

BASF, dat meer dan 9000 chemische grondstoffen en halffabricaten produceert en verkoopt, profiteerde afgelopen jaar van de stijgende vraag naar chemicaliën en materialen dankzij het sterke economische herstel van de coronacrisis. Het bedrijf deed vooral goede zaken door de sterke vraag naar zijn belangrijkste productlijnen zoals petrochemicaliën en polyamide die worden gebruikt in textiel. Bij de automotive-activiteiten had het bedrijf last van de lagere autoproductie door het chiptekort in de sector.

Mede-auteur: Carolien Kloosterman

ANP Algemeen Nederlands Persbureau
Meer over


Beheer