China vraagt de Verenigde Staten naar verluidt om enige speelruimte in het recent afgesloten handelsakkoord.
Dit vanwege de crisis rond het coronavirus. Bronnen meldden aan persbureau Bloomberg dat Peking vreest de gestelde doelen wat betreft inkoop van producten van Amerikaanse makelij niet te halen.
De twee economische grootmachten sloten onlangs een fase 1-deal om een einde te maken aan de handelsoorlog. Als onderdeel daarvan zouden de Chinezen dit en volgend jaar zo’n $ 200 miljard extra aan Amerikaanse producten kopen, waarvan $ 32 miljard extra aan landbouwproducten.
Het handelsakkoord gaat midden februari in. Volgens de afspraken zijn vertragingen in het behalen van de doelen mogelijk in het geval van een “natuurramp of een andere onvoorziene omstandigheid”. Het is nog onduidelijk of China een beroep gaat doen op die clausule, aldus de ingewijden. Het Chinese ministerie voor Handel heeft nog niet gereageerd.
Sommige hoge ambtenaren onder Trump zouden gezegd hebben dat China het virus als een excuus zal gebruiken om voorlopig niet aan de afspraken te voldoen. Tegelijkertijd met het coronavirus heeft China te maken met een uitbraak van de Afrikaanse varkenspest, waardoor voorlopig minder soja voor veevoer nodig is.
Bovenop de Afrikaanse varkenspest en het coronavirus maakte het Chinese ministerie van Landbouw zondag 2 februari bekend dat er vogelgriep is geconstateerd in de provincie Hunan, grenzend aan het epicentrum van het coronavirus Hubei waar pluimveebedrijven al in de problemen zitten doordat een tekort aan kippenvoer dreigt door transportbeperkingen.
De Chinese economie kwam de afgelopen weken vrijwel tot stilstand. Veel fabrieken zijn nog steeds niet open na een lange festiviteitenperiode rond het Chinees Nieuwjaar. Ook John Deere heeft haar fabrieken in China tijdelijk gesloten. De trekkerfabrikant laat ook haar medewerkers niet van en naar het land reizen. Tevens zijn reizen uit en naar China beperkt omdat veel luchtvaartmaatschappijen hun vluchten naar het Aziatische land staakten. Daarnaast is binnenlands verkeer beperkt omdat veel grote steden op slot zitten.
Mede-auteur: Carolien Kloosterman