Doorgaan naar artikel

Chinese ledenwinkel in Nederland wil 50% omzet uit food

De Chinese winkelketen Ochama mikt op een omzet die voor 50% uit food en 50% uit non-food bestaat.

Nieuws
Food
Ochama is de Europese dochter van de online winkelgigant JD.com. - Foto: SOPA Images/SIPA premium

Ochama is de Europese dochter van de online winkelgigant JD.com. - Foto: SOPA Images/SIPA

De Chinese winkelketen Ochama, die deze weken de eerste 4 afhaalwinkels in Nederland opent, mikt op een omzet die voor 50% uit food en 50% uit non-food bestaat.

Het aanbod bestaat in eerste instantie uit 2.000 artikelen met een volledig aanbod levensmiddelen van A-merken, maar ook van het huismerk G’woon van onder meer Spar, Coop en Vomar.

Members only shop

Ochama, de Europese dochter van de online winkelgigant JD.com, noemt zich ‘de eerste Nederlandse winkel met een combinatie van food en non-food.’ Daarbij gaat het om een members only shop waar dus alleen mensen die lid zijn geworden, kunnen kopen. Zij kunnen producten online bestellen en die vervolgens thuis laten bezorgen of bij een ‘ticketshop’ ophalen. Die shops zijn gevestigd in Leiden, Rotterdam, Utrecht en Diemen. “Elke vestiging heeft zijn eigen kenmerken. Zo kunnen we testen wat onze klanten het liefste willen en hoe we daar zo goed mogelijk op in kunnen spelen”, zegt Chief Operating Officer Mark den Butter.

Minder verkeer en piekdrukte

Den Butter geeft geen antwoord op de vraag of Nederlanders wel voor zo’n ‘membership-model’ te vinden zijn. “Wij zijn erg enthousiast. Klanten kunnen al hun boodschappen in één keer in huis halen. Nederlanders staan positief tegenover innovaties en hebben een sterk milieubesef. De winkelformule van Ochama speelt op beide behoeften in. Ons concept zorgt voor minder verkeer en piekdrukte bij het boodschappen doen. We gaan dit nu eerst testen, maar hebben grootste plannen voor zowel Nederland als elders in Europa.”

Volledig gerobotiseerd

Het distributiecentrum van Ochama in Berkel en Rodenrijs en de afhaalwinkels zijn volledig gerobotiseerd. Bestellingen worden automatisch verzameld en in de vestigingen in stellingen geplaatst. Bij een melding door de klant wordt de bestelling weer door een robot naar een afleverpunt gebracht. De winkels, die van 08:00 tot 20:00 uur open zijn, kunnen daardoor met 14 tot 20 medewerkers volstaan. Den Butter: “Door zo efficiënt mogelijk te werken, kunnen we besparen op de kosten, wat we dan weer doorgeven aan de klant. Die klanten ontvangen bovendien 10% van elke bestelling als spaartegoed dat bij volgende aankopen besteed kan worden.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin