Doorgaan naar artikel

Chinese standstill veroorzaakt logistieke prop

Geüpdatet op:
Handel
Achtergrond
Foto: ANP

Foto: ANP

De standstill die China vanwege het coronavirus heeft ingevoerd voor een groot deel van het land, heeft een enorm groot effect op het wereldwijde transport. Hoe groot precies, durven deskundigen nog niet goed te schatten.

Het aantal afvaarten met Chinese producten richting de EU, VS, andere delen van Azië en Afrika, zou de laatste weken tussen de 20 en 50% lager zijn dan normaal. Ook de import en doorvoer naar eindbestemmingen in China heeft een zware knauw gekregen. In de zeven drukste havensteden van China stapelen de containers met voedsel en andere producten zich huizenhoog op. Waar nog wel gelost kan worden, duurt het ook niet lang meer. Probleem is dat, als gevolg van de stillegging van transport en de quarantainemaatregelen, ook het vrachtvervoer naar het binnenland grotendeels stil ligt.

Bederfelijk waar en vriescontainers

Bijzonder nijpend is het probleem voor de containers met bederfelijke waar en de vriescontainers, de zogenoemde ‘reefers’. Het is zo vol op de kades en in de pakhuizen dat er een tekort is aan stekkers om de koel en vriesinstallaties op te laten draaien. Bovendien is er, omdat alles in China blijft hangen, ook elders een groot tekort aan dit soort containers. Wie nog ‘reefers’ wil, moet inmiddels een sterk opgelopen huurtoeslag betalen, melden rederijen.

Doordat de havens in China verstopt zitten (ook al beginnen ze naar verluid langzaam weer te draaien) worden ook veel schepen doorgestuurd naar elders. De vraag is alleen: waar dan heen? Een schip met bevroren varkensvlees kan niet zo maar overal heen. Hetzelfde geldt voor partijen babyvoeding, groenten en fruit. Omleiden en elders ontschepen gaat in ieder geval gepaard met waardeverlies.

Inhaalvraag op gang komt

Sommige hoopvol gestemde bedrijven denken dat, als straks de virusepidemie is geluwd, er wel een inhaalvraag op gang komt. Mensen moeten immers blijven eten en gunnen zichzelf na een lange periode met een sober menu misschien toch wel een extraatje. De epidemie brengt anderzijds wellicht ook een afkoeling van de economie en de koopkracht met zich mee, vrezen analisten.

Voedselprijzen

Helder is dat veel voedselprijzen door de tijdelijk lagere import van China voorlopig een knauw krijgen, zo blijkt uit tal van noteringen. Daar helpt ook het opschorten van importbelemmeringen (zoals het beëindigen van de importstop voor Amerikaans pluimvee) weinig aan. Exporteurs naar China gaan de effecten gewoon voelen.

Voordat het weer beter kan gaan, moet eerst het interne transport weer op gang komen en moeten mensen zich weer vrij op straat kunnen bewegen. Hoe lang dat nog duurt, is nog niet te zeggen. Door de nood gedwongen hebben Chinese burgers zich wel massaal op internetwinkels geworpen en laten ze steeds meer producten thuis bezorgen. Toch zal dat niet tot zorgen voor een herstel van de consumptie op het niveau van vóór de corona-uitbraak, menen marktkenners.

Snel delen

Image
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Copyrights reserved

Terms and conditions Privacy Cookies

Beheer
WP Admin