Het Amerikaans-Italiaanse concern met merken als Case en New Holland boekt wel een fors verlies van $ 932 miljoen. Foto: Michel Velderman
CNH Industrial heeft in het derde kwartaal een omzet behaald van $ 6,5 miljard (€ 5,5 miljard). Dat is 2% meer dan in het derde kwartaal 2019.
De hogere omzet komt vooral door meer omzet in agrarische activiteiten. Het Amerikaans-Italiaanse concern met merken als Case en New Holland boekt wel een fors verlies van $ 932 miljoen. Dat komt door een grote afboeking op de waarde van het belang in waterstoftruckbouwer Nikola Corporation. Gecorrigeerd voor de bijzondere lasten komt het resultaat voor rente en belasting (EBIT) uit op $ 238 miljoen, 16% lager dan in het derde kwartaal van 2019.
Meer orders
De verbetering van de omzet en het sentiment bij de afnemers komt door minder beperkingen vanwege Covid-19. In het derde kwartaal stegen de orders voor trekkers en combines met meer dan 10 % ten opzichte van een jaar eerder. Dat schrijft CNH in de toelichting op de cijfers en geldt voor alle regio’s, maar in het bijzonder voor Zuid-Amerika. In Noord-Amerika steeg vooral de vraag naar trekkers tot 140 pk, die nam toe met een kwart. In Europa steeg de vraag voor trekkers met 5%, voor combines was dat 14%.
De netto omzet van de divisie Agricultural steeg met 14% naar $ 2,7 miljard op basis van constante wisselkoersen. De gecorrigeerde EBIT nam toe met 80% naar $ 274 miljoen voor Agricultural. Voor heel 2020 gaat CNH uit van een omzetdaling van 10 tot 15%, over resultaten doet het concern geen uitspraken.
Inhaalslag
De cijfers van CNH bevestigen het beeld dat de markt voor trekkers en andere landbouwmachines met een inhaalslag bezig is. De coronapandemie leidde onder meer tot verstoringen in de aanvoer van onderdelen voor de fabricage. In sommige regio’s hebben fabrieken zelfs stilgelegen.
Eerder rapporteerde Agco ook duidelijk betere resultaten in het derde kwartaal vanwege een flinke gestegen vraag en afzet. Deere & Co, de maker van John Deere, heeft een gebroken boekjaar dat loopt tot en met oktober en komt eind november met cijfers over het hele jaar.
Elektrische truck
CNH heeft een fors bedrag moeten afboeken op het belang in waterstoftruckbouwer Nikola Corporation. Het aandeel van Nikola Corporation is in de afgelopen maanden flink in waarde gedaald. Het bedrijf zou een veel te optimistische voorstelling van zaken hebben gegeven over de gang van zaken in het bedrijf dat inzet op groen transport.
Een joint venture tussen CNH-dochter Iveco en Nikola heeft plannen om in Duitsland een elektrische truck te bouwen. De productie gaat starten in het vierde kwartaal van 2021 in het Zuid-Duitse Ulm.