CO2-uitstoot van grote foodbedrijven neemt toe

24-11 | |
Overslag van cacaobonen. De CO2-uitstoot van de grootste foodbedrijven is vooral toegenomen in de keten van toeleveranciers. - Foto: ANP
Overslag van cacaobonen. De CO2-uitstoot van de grootste foodbedrijven is vooral toegenomen in de keten van toeleveranciers. - Foto: ANP

De CO2-uitstoot van de negen grootste foodbedrijven is het afgelopen jaar toegenomen met 7%.

De bedrijven hebben moeite met het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in hun toeleveringsketen (Scope 3). Dat blijkt uit een analyse van rapportages van de bedrijven door nieuwsorganisatie en marktonderzoeker Just Food.

Just Food keek naar de stappen die Danone, General Mills, JBS, Kellogg’s, Kraft Heinz, Mars, Mondelez International, Nestlé en PepsiCo nemen om de klimaatneutrale doelen te halen. Hieruit blijkt dat alleen Danone en Nestlé de uitstoot in Scope 3 hebben gereduceerd in de afgelopen twaalf maanden. De totale broeikasgasuitstoot van al deze bedrijven steeg met 27 miljoen ton koolstofdioxide-equivalent (CO2e) in dit tijdsbestek.

Meer productie, meer CO2-uitstoot grote foodbedrijven

Op drie na daalde de directe uitstoot van de bedrijven (Scope 1 en 2) wel in de afgelopen maanden. Toch blijkt het moeilijk te zijn om de uitstoot verder in de keten te verminderen. Dit is goed voor ongeveer 90% van de totale CO2-uitstoot bij de productie van deze merken. General Mills, JBS, Kellogg, Mondelez en PepsiCo geven aan dat de CO2-uitstoot is toegenomen doordat er meer producten zijn verkocht.

Just Food stelt dat het lastig is om doelen te behalen in het huidige economische klimaat: kosten van het levensonderhoud zijn gestegen en er zijn nog steeds problemen in de ketens. Ook bedrijven zien de winst in het derde kwartaal veelal inkrimpen en analisten verwachten dat hierdoor ook de investeringen in duurzaamheid zullen verminderen.

Danone: 5% minder CO2-uitstoot

Danone komt het best uit de analyse van de CO2-uitstoot van de grote foodbedrijven. Dit zuivelbedrijf heeft de afgelopen twaalf maanden 5% verminder uitstoot gerealiseerd in hun toeleveringsketen. Dit komt met name door het veranderen van meetmethodes voor de rapportage. Maar ook 350.000 ton komt voort uit de overstap naar regeneratieve landbouw. Andere foodbedrijven, waaronder Nestlé, hebben ook regeneratieve landbouw op hun lijstje staan van actiepunten, maar zijn hier nog niet significant mee bezig.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer