Doorgaan naar artikel

Colruyt: Belgische klant koopt minder voedsel

De Belgische retailmarkt wordt gekenmerkt door dalende volumes in voedingswinkels en een sterke concurrentie, meldt Colruyt Groep in een halfjaarbericht.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

De Belgische retailmarkt wordt gekenmerkt door dalende volumes in voedingswinkels en een sterke concurrentie, meldt Colruyt Groep in een halfjaarbericht.

De omzet ging in de periode 1 april tot 30 september wel met 5,7% omhoog naar € 5,266 miljard, maar dat was vooral gedreven door inflatie gecompenseerd door lagere volumes. Vooral door de sterk gestegen energie- en transportkosten en lonen daalde de nettowinst met 45% naar € 89 miljoen.

Ook de komende maanden zullen erg uitdagend blijven, met sombere macro-economische vooruitzichten die het bestedingspatroon van consumenten verder zullen beïnvloeden

Colruyt, dat behalve met supermarkten ook actief is in de energiesector, blijft er naar streven in haar winkels altijd de laagste prijzen te bieden. “Dit impliceert dat kostprijsinflatie niet volledig wordt doorgerekend naar de klant, met als gevolg dat de brutowinstmarge daalt.” Volgens CEO Jef Colruyt zijn de problemen voorlopig nog niet voorbij: “Ook de komende maanden zullen erg uitdagend blijven, met sombere macro-economische vooruitzichten die het bestedingspatroon van consumenten verder zullen beïnvloeden. We hebben echter belangrijke troefkaarten in handen. Dankzij onze jarenlange focus op en ervaring in operationele kostenbeheersing en efficiëntie en dankzij onze doelgerichte langetermijninvesteringen hebben we als groep sterke wortels, waarop we kunnen steunen en verder bouwen.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin